Ryggsäck för vardag, resor och dagsvandring?

Jag har en uppsättning Osprey säckar. Fram till i höstas en Talon i strl 11 och 22 samt en större vandringsryggsäck. Jag tycker att alla är kanon. I höstas när jag började plugga blev det dock ytterligare en Ospery säck, för slitstyrkan på UL grejerna är inte bäst. Vill man bära dator, laddare, 3 böcker, en pärm, lite bra att ha saker, 3-4 kollegiehäften, matlådan, kaffetermosen då känns Talon 22 lite väl klen. Men... ospery gör en slitstarkare 24/7-serie också. För min del perfekta ryggsäcker m datorfack, plats för termos, matlåda mm. Lite kantigare i formen än vanliga vandringsryggsäckar vilket gör att den inte blir riktigt lika bra att bära i (står ju liksom ut åt alla håll o kanter) men perfekt när man ska lasta i hela biblioteket.

Jag skulle rekommendera en väska för vardagsbruk och en annan väska för fikaturer, resor mm.
 
Instämmer med hannulan, lättviktssäckar är för känsliga till vardagsbruk att bära datorer, skolböcker, träningsprylar, matvaror från butiken etc. Några tips att titta på är ex Lundhags Cult 25, Osprey Nebula 34, Haglöfs Corker large (alla dessa tre säckar har vadderat datorfack).
 
Du har ju även modulära säckar likt 5.11 att ta i beaktande. Rush 24 är klockren, kanske lite i största laget dock.

511 Rush 24

511 Rush 12

Fördelen är att du kan anpassa dessa med fler fickor om så skulle krävas.
 
Varför inte? Din säck väger 1,5 kilo tom, medan min väger 1,5 kilo med 1 kilo innehåll...

Dessutom har du "lavinficka" och fästen för skidor, bräda, spade, yxor, mm. Det är inget jag saknar när jag reser mellan hemmet och jobbet och inte heller när jag har den som handbagage på flyget... ;-)

Därför att vikten är så försumbar och jag inte har något emot att använda mina muskler.. :). Nä men det var ju en fråga om något som passar till det mesta; hellre nåt rejält än låg vikt enligt mig. Lite fästen till allt möjligt skadar ju inte då. Och en kraftig väv. Fast säcken finns inte längre såg jag nu. Men som exempel till TS kanske det kan ge nån idé om en hållbar allt-möjligt-säck.
 
Halaj!

En vardagssäck har ju andra krav än en vandringssäck, som kan vara svåra att kombinera.

Som jag ser det: krav för en vardagssäck:
Att säcken är gjord av stryktålig väv

Att säcken har en tråkig färg (som någon ovan sa). Svart, brun, grå, och nyanser däremellan funkar. Säcken blir smutsig med tiden och ingen tvättmaskin i världen kan bota detta.

Den får inte ha topplock! Åhh, vad less man blir på att ständigt haka ur/haka upp topplocket vartefter dagen lider och man tar ur/lägger i grejer!

//T
 
Det är många som förutsätter att lätta säckar skulle gå sönder - det är inte min erfarenhet. Hellre än lätt säck än en tung...

men vad har du burit i dina lätta säckar? För min del sliter vardagsbruk mycket för att jag bär tunga, hårda, kantiga grejer. Och eftersom det är så tungt m sakerna gör det inte så mycket om säcken väger 0,9 eller 1,5 kg.

Men sen behöver ju inte en säck ha en massa onödiga fästen o fack bara för att det är en vardassäck m lite slittåligare väv. Osprey säckarna är tex fortfarande rätt lätta o saknar många, enligt mig, onödiga fack.
 
En ryggsäcksfabrikant med bra utbud av kvalitetssäckar är Deuter. Jag har ett par s k Transapine i olika storlekar typ 20 resp 30 liter som jag är mkt nöjd med och deverkar tåla hård användning.

Thure
 
museo12;711574 Det jag behöver är en ryggsäck att ha i jobb sa:
Vädertätad? Om du menar vattentät blir urvalet ganska begränsat. Slittålig och enkel och hyfsat regntålig- då föreslår jag Klättermusen Ratatosk. 30 liter outslitlig (nåja, nästan i alla fall) Inget tjafs. Om man gillar rullstängningen förstås. Går att haka på ytterfickor och isyxfästen och allt möjligt om man vill. Inget datorfack dock.
 
men vad har du burit i dina lätta säckar? För min del sliter vardagsbruk mycket för att jag bär tunga, hårda, kantiga grejer. Och eftersom det är så tungt m sakerna gör det inte så mycket om säcken väger 0,9 eller 1,5 kg.

Varför bära tunga saker? Jag bär mest saker med runda hörn - Macbook Air, iPad mini, glasögonfodral, matlåda. Det enda jag bär med mig som är kantigt är nog en bok... Om du släpar på en tung Windows laptop förstår jag att du behöver något rejält och tungt för att det ska hålla... ;-)

Men sen behöver ju inte en säck ha en massa onödiga fästen o fack bara för att det är en vardassäck m lite slittåligare väv. Osprey säckarna är tex fortfarande rätt lätta o saknar många, enligt mig, onödiga fack.

Det är ju en Osprey jag föreslagit...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg