Ryggsäck för tung packning

Ska man köpa Berghaus så ska man köpa från England. Där ligger både Atlas och Vulcan en bra bit under 2000 kr.

Det där med värdet av "modera bärsystem" ska man inte tro på rakt av. Betänk att Fjällrävens Gyrosystem har bortåt 40 år på nacken och fortfarande är ett av de bästa bärssystem som finns. Att sedan tillverkarna vill få oss att tro att vi behöver det allra senaste och att all äldre utrustning per definition är värdelös är ju en annan sak. Tror det kallas "marknadsföring"...

/Mats

Ska man köpa Berghaus så ska man köpa från England. Där ligger både Atlas och Vulcan en bra bit under 2000 kr.

Det där med värdet av "modera bärsystem" ska man inte tro på rakt av. Betänk att Fjällrävens Gyrosystem har bortåt 40 år på nacken och fortfarande är ett av de bästa bärssystem som finns. Att sedan tillverkarna vill få oss att tro att vi behöver det allra senaste och att all äldre utrustning per definition är värdelös är ju en annan sak. Tror det kallas "marknadsföring"...

/Mats

Nja, syncron från norröna är faktiskt sjukt bra. Bättre än gyro. Och det är ju semimodernt.

Bra säckar för tung last...

...har själv samma behov av att ibland bära tungt dvs 40-50 kg, det är då transporter till stugan. Vissa turer blir det närmare 30 i startvikt medan mina normala veckoturer innebär en startvikt på 18-23 kg beroende på barmark eller vinterfjäll.

Sen blir det ju ett gäng helgturer, då bär jag kanske 10-14 kg.

Efter att ha gjort en del research fastnade jag för Mchalepacks. Dyrt, ja, men överlägset det bästa jag provat. Det bästa är att de är custom made, så passformen är alltid perfekt. Går också att skala ned till helg- eller lättursstorlek.

Rekommenderas!

//J

Jag har burit 35+ i min Berghaus Atlas (ganska lik Vulcan) på Sarekturer när jag haft klätterprylar och fotoutrustning och då har det inte varit ryggsäcken som begränsat (jag vägde då 65 kg). Den har fast bärsystem så man måste köpa rätt storlek. Fördelen är bättre hållbarhet och lättare säck. Jag kan verkligen rekommendera fast bärsystem för de flesta situationer på grund av det.

// Fredrik

Jag har burit 35+ i min Berghaus Atlas (ganska lik Vulcan) på Sarekturer när jag haft klätterprylar och fotoutrustning och då har det inte varit ryggsäcken som begränsat (jag vägde då 65 kg). Den har fast bärsystem så man måste köpa rätt storlek. Fördelen är bättre hållbarhet och lättare säck. Jag kan verkligen rekommendera fast bärsystem för de flesta situationer på grund av det.

// Fredrik

Fast du bör ju ha provat bägge varianterna om du ska rekommendera endera.

Jag har prövat lasta en Arcteryx Altra 85 med 15 kg och gått runt med en stund och personligen tycker jag att axelremmarna inte är tillräckligt vadderade.

Jag har en Klättermusen Granit Classic (100L) som jag tycker är riktigt bra att bära tungt i, en sån rekommenderar jag varmt.

Bergans Powerframe 130

Jeg kan anbefale en Bergans Powerframe 130 til de tunge læs.

Hvis jeg skal bære over 30 kg så er det Bergans Powerframe 130.

(under 20 kg Osprey Exos 58, mellem 20-30 kg Bergans Trollhettan 95)

Ja, det er både hurtige og sjovere at gå med 15 kg, men nogle gange skal der slæbes tunge læs, og så er det altid Bergans Powerframe 130 jeg bruger.

Man skal selvfølgelig have gode støvler med ankelstøtte, knæbind og vandrestave ved så tunge læs.

Jeg har dårlig ryg, men Powerframe støtter ryggen rigtig godt - så godt at jeg nogle gange bruger den i perioder hvor ryggen driller, selvom jeg ikke skal bære så tungt.

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen

Även om fr gyro är ute underbar rent komfortmässigt så hade jag aldrig lastat den med 40 kg......har gått i fjällen med strax under 30kg och fått haveri.....tur att man hade med ståltråd:)

Inte själv när det gäller haveri med gyron....kanske var en viss serie....har juvas 90l, sista gyron fr gjorde.

Varför denna diskussion om att bära tung långa sträckor när ts har sagt att han inte ska göra det?
Han skulle bära tungt vid jakt eller vid bärplockning. Vid jakt så kan jag tänka mig att man vill bära med sig ett styckat vilt vilket kan väga en hel del. Styckdelarna kan också vara rätt så blodiga och då är nog inte en ryggsäck för ett par tusen det bästa valet. Jag skulle rekommendera en stark ram i aluminium som man kan binda fast det styckade viltet, invirat i ex en presenning.
Vid bärplockning så fäster man en säck eller annat vid ramen.

Bara ett tips!

Varför denna diskussion om att bära tung långa sträckor när ts har sagt att han inte ska göra det?
Han skulle bära tungt vid jakt eller vid bärplockning. Vid jakt så kan jag tänka mig att man vill bära med sig ett styckat vilt vilket kan väga en hel del. Styckdelarna kan också vara rätt så blodiga och då är nog inte en ryggsäck för ett par tusen det bästa valet. Jag skulle rekommendera en stark ram i aluminium som man kan binda fast det styckade viltet, invirat i ex en presenning.
Vid bärplockning så fäster man en säck eller annat vid ramen.

Bara ett tips!

bergans finnmark i sådanafall

Så har jag till slut bestämt mig, och eftersom jag inte kunde bestämma mig så blev det två säckar :)
En begagnad Haglöfs Alaska och på sikt blir det nog en Berghaus Crusader som finryggsäck

Fråga på det: är det någon längre person där ute som har erfarenhet av dessa? Alaskan strl. Large lovar 1.85-2 m och Crusader strl.4 något liknande. Jag är misstänksam att det är glädjekalkyl och har lite svårt att förstå hur ett fast bärsystem kan passa så olika längder. Har alltid haft problemet att för att få midjebältet på rätt plats så måste jag släppa efter axelremmarna så mycket att det blir bakåtvikt och gamnacke som följd.
Återigen, tacksam för hjälpen!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg