Ryggsäck för tung packning

Så har jag till slut bestämt mig, och eftersom jag inte kunde bestämma mig så blev det två säckar :)
En begagnad Haglöfs Alaska och på sikt blir det nog en Berghaus Crusader som finryggsäck

Fråga på det: är det någon längre person där ute som har erfarenhet av dessa? Alaskan strl. Large lovar 1.85-2 m och Crusader strl.4 något liknande. Jag är misstänksam att det är glädjekalkyl och har lite svårt att förstå hur ett fast bärsystem kan passa så olika längder. Har alltid haft problemet att för att få midjebältet på rätt plats så måste jag släppa efter axelremmarna så mycket att det blir bakåtvikt och gamnacke som följd.
Återigen, tacksam för hjälpen!

Det är nog svårt att svara på och knappast möjligt att veta. Din kroppslängd behöver inte överensstämma med din rygglängd. Dvs en person som är 10 cm kortare än dig kan ha längre rygg än du har. Tror du får betrakta tillverkarnas mått som väldigt ungefärliga.

Prova i verkligheten är bästa metoden. En modell som har långt bärsystem är Haglöfs Lex 100. En annan är Norröna recon syncroflex.

En måttsydd säck sitter alltid perfekt...

//J

Förutom användarens totallängd anger bl.a. Berghaus storleksguide även den kanske mer relevanta rygglängden. Mät enligt alla konstens regler och jämför; vissa upplever precis som du nämner att höftbältet ändå hamnar lite för högt upp. Grymt viktigt med perfekt passform vid tung packning. Enda säkra sättet är väl egentligen att testa. Crusadern är i övrigt säkert ett bra val om storleken väl ramlar på plats.
Lycka till !

En modell som har långt bärsystem är Haglöfs Lex 100. En annan är Norröna recon syncroflex.

En måttsydd säck sitter alltid perfekt...

Kan inte instämma i att lexen skulle ha ett bärsystem anpassat för långa, outdoorexpertens produktsida för lex 110 anger 41-50 cm, vilket enligt Osprey motsvarar small-medium. (Ursäkta att jag här låter som ett eko av mig själv från en annan tråd)

Norrönas syncroflex är bättre (för något längre ryggar), men inte något oerhört. Upp till 195 cm kroppslängd påstår de, förmodligen inte mer än 55 cm i ryggen.
Men som någon redan skrivit, en lång människa kan vara bygd med en kortare rygg än en något kortare person.

Skulle heller inte lita på att en ryggsäck beställd efter viss rygglängd alltid kommer passa perfekt, men tron kan ju försätta berg, i synnerhet när det gäller riktigt dyra prylar.

Jag har inte läst hela tråden och du kanske redan bestämt dig för något. Här kommer i alla fall ett tips!

Jag har en Norröna Recon som jag är väldigt nöjd med. Jag har aldrig behövt använda sido-påsarna och då ligger säckens volym på 93 liter och ca 4kg. Enligt mig så är det den väldigt bra att bära tungt i, om man nu ska göra det och jag har som mest burit 30kg. Jag tar alltid denna säck om det blir lite tyngre packning. Bärsystemet är enligt mig väldigt bra och speciellt när det börjar bli lite vikt i ryggsäcken. Det jag saknar är lite finesser och fler fack.

Jag har även en Kajka 75, som jag använder när jag inte har lika tungt eller lika mycket packning. Jag tycker att Kajkan känns sådär när man börjar peta i typ 25kg. Kajkan har dock en massa finesser som jag saknar på Recon och att packa i och ur denna ryggsäck är en fröjd.

En kombination av dessa skulle vara helt perfekt!

Jag har en Haglöfs TOPO 75-95
Den ska vara bra för tyngre packning och det var därför jag köpte den.
Men efter några vandringar så måste jag säga att mig passade den inte.
Alldeles för styvt avbärarbälte.

Men är det någon här som provat den och tycker att den är bra?

Kan inte instämma i att lexen skulle ha ett bärsystem anpassat för långa, outdoorexpertens produktsida för lex 110 anger 41-50 cm, vilket enligt Osprey motsvarar small-medium. (Ursäkta att jag här låter som ett eko av mig själv från [/URL].

Det låter inte som att du prövat lex själv. Vad som står på olika sidor kan ju vara informativt, men hur vet du vad centimetrarna avser och hur vet du att osprey mäter på samma sätt?

Gå ut i affären och testa så kan du se med egna ögon istället :).

...jo, måttsydd betyder just detta, sydd efter dina mått. Precis som skräddarens produkter...

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg