Så har jag till slut bestämt mig, och eftersom jag inte kunde bestämma mig så blev det två säckar
En begagnad Haglöfs Alaska och på sikt blir det nog en Berghaus Crusader som finryggsäck
Fråga på det: är det någon längre person där ute som har erfarenhet av dessa? Alaskan strl. Large lovar 1.85-2 m och Crusader strl.4 något liknande. Jag är misstänksam att det är glädjekalkyl och har lite svårt att förstå hur ett fast bärsystem kan passa så olika längder. Har alltid haft problemet att för att få midjebältet på rätt plats så måste jag släppa efter axelremmarna så mycket att det blir bakåtvikt och gamnacke som följd.
Återigen, tacksam för hjälpen!
Det är nog svårt att svara på och knappast möjligt att veta. Din kroppslängd behöver inte överensstämma med din rygglängd. Dvs en person som är 10 cm kortare än dig kan ha längre rygg än du har. Tror du får betrakta tillverkarnas mått som väldigt ungefärliga.
Prova i verkligheten är bästa metoden. En modell som har långt bärsystem är Haglöfs Lex 100. En annan är Norröna recon syncroflex.
En måttsydd säck sitter alltid perfekt...
//J