Rullskidetips sökes!

Jag har försökt ta mig runt Öppet Spår med 2 mil i benen och fick ge upp efter drygt 6 mil så nu vill jag köpa rullskidor så jag kan träna!

Jag vet dock inget om dem. Jag vill ha ett par som jag kan åka klassiskt på. Vad ska jag tänka på? (Helst skulle jag vilja köpa begagnat.)

Jag är tjej på 160 cm - finns det olika längder/typer beroende på hur tung/lång man är?

/rakel

skilnader

HEj har också tränat för öppna spåret men det blev jobb imellan.vet ej så mycke om rullskidor lånar minna ifrån jobbet.
dock min erfaren het är tre

byt ut stavspetsar imot mjuka gångstavspetsar blir bekvämmare och jag slipper få ont i armbågen vilket jag annars får

När man åkt det mesta på rullskidor så får jag värdelös teknik på riktiga för jag trampar ej ner så det tar en stund med gnäll på valla inan man lär om sig

Passa på att åk medans det ej är sandat är jobbigt för fötterna när dom dumma jävlarna har sandat för första rimfrosten på hösten.

lycka till

Rullskidor

rakel_77; sa:
Jag vill ha ett par som jag kan åka klassiskt på. Vad ska jag tänka på? (Helst skulle jag vilja köpa begagnat.)

Jag är tjej på 160 cm - finns det olika längder/typer beroende på hur tung/lång man är?

Alla rullskidor är ungefär lika långa, och är gjorda för alla (normala) kroppsvikter. Det är väl möjligen mycket tunga personer som kan behöva tänka på vilken modell de köper.

Billigast är att köpa begagnade. Kolla i lokaltidningar, Vasaloppets hemsida, lokala skidklubbar mm. Tänk dock på att det kan vara svårt att hitta reservdelar till äldre modeller (jag vet). Skall du köpa begagnade så kolla hjulen noga: Rullar de mjukt? Fungerar spärrmekanismen i bakhjulen? Är gummit slitet? Att köpa nya hjul är dyrt (ca 400 kr/st). Passar bindningen dina skor? Tänk på att skidor och skor blir förskräckligt smutsiga av vägsmuts om man kör på blöta vägbanor, plus att sand o likn tränger in i bindningen och sliter extra på bindning och skor.

Skall du köpa nytt så billigt som möjligt kan du kolla G&B i Rottne (0470-91259). De säljer den billigaste modellen Elpex Wasa 610 (som är helt OK) för 1400 kr exkl bindning. Just nu (mars ut) har de dessutom 10% rabatt på hela sortimentet). Andra modeller ligger oftsat över 2000 kr. Kolla t ex på:

http://www.polder.se

Peter

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg