Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jo, det var verkligen intressant med dessa rösen. Deras positioner i lat/lon (WGS84) kan antingen beräknas med min Excelfil eller genom att helt enkelt kika på källkoden till fliken "Hem" (det är väl Visa - källkod i Internet Explorer).
Men sen gäller det ju att få in positionerna som waypoints i GPS'en. Det är ju samma frågeställning som graylingman.
Jag har kod för att generera en waypointfil i OziExplorer-format (wpt) från en lista i Excel. Och sedan kan man väl från denna fil skapa en gpx-fil med hjälp av t.ex. GPSBabel. Jag skall titta på det.
Jag har kod för att generera en waypointfil i OziExplorer-format (wpt) från en lista i Excel. Och sedan kan man väl från denna fil skapa en gpx-fil med hjälp av t.ex. GPSBabel. Jag skall titta på det.
Att WGS84-värdena finns i källkoden hade jag inte tänkt på! Tack för den Kepler.
Testade med några värden, editerade manuellt mha notepad, tog in i gpsbabel som kommaseparerad, exporterade som garmin gdb, öppnade i Mapsource och problemet löst.
Skall kanske försöka ordna ett script för att slippa editera källkoden manuellt, fast oftast tar det längre tid att få scriptet att funka än det tar att manuellt editera....
Jag tycker du inte skall lägga ned mer arbete på det. Jag har filat på mina makon och tror nu att jag har en kod som genererar waypointfil (Oziexplorer- format) från värden i Excel. Måste bara kolla att allt funkar, men i så fall kan jag inom kort skicka dig en waypointfil med samtliga rösen.
Jag tycker du inte skall lägga ned mer arbete på det. Jag har filat på mina makon och tror nu att jag har en kod som genererar waypointfil (Oziexplorer- format) från värden i Excel. Måste bara kolla att allt funkar, men i så fall kan jag inom kort skicka dig en waypointfil med samtliga rösen.
Kan man sen komma vidare till en fil som Mapsource kan läsa? Jag har nämligen några hundra punkter i ett excelblad och jag skulle vilja få in dem i Mapsource för att där med hjälp av kartan kunna ta bort de som inte längre är intressanta.
Kan man sen komma vidare till en fil som Mapsource kan läsa? Jag har nämligen några hundra punkter i ett excelblad och jag skulle vilja få in dem i Mapsource för att där med hjälp av kartan kunna ta bort de som inte längre är intressanta.
Makrot som skapar en waypointfil (i Oziexplorerformat) från en lista i Excel fungerar nu, men jag måste snygga till den lite innan jag kan skicka ut den.
Smulan49: Jag mailade just en waypointfil med fredsrösena till dig. Hoppas det fungerar att konvertera den till Garminformat.
Graylingman: Om du har bråttom kan jag fixa en liknande fil om du skickar över en Excelfilen med koordinater.
Jag konverterade Keplers waypointfil med gpsbabel till Garmin .gdb och öppnade den i Mapsource.
Funkade direkt, kunde verifiera att några av de rösen jag mätt in själv med gps stämde också.
Tack för hjälpen, nu blir det att ta cykel och orienteringsskor för att gå ut och titta på fler rösen. De närmsta ligger bara några km hemifrån men de längst bort ca 15 km iväg, en mil var 10,6 km på den tiden tydligen.