Alltså just nu verkar det inte riktigt gå att hitta några tidtabeller alls för bussar i Norge (har jag själv upptäckt när jag försökt kolla tider inför en tur till Breheimen i sommar), något som jag inbillar mig kanske har att göra med att de precis gjort om sin kommunindelning...? (Exv har man ju hittat tabeller på Opplandstrafik tidigare, men nu eftersom Oppland kommun inte finns längre så blir man omdirigerad till Innlandstrafik och på den hemsidan finns ingenting...) Men det kommer nog så småningom! (En-tur är ju bra men den hittar inget så långt i framtiden heller.)
Men de senaste fem+ åren iaf så har det gått en buss från Språnget till Otta vid 11 på förmiddagen ca, framme i Otta vid 11.20 för att passa med tåget mot Oslo vid 11.30. Däremot har det iaf tidigare inte gått någon buss åt andra hållet (Otta-Språnget) senare än tidig eftermiddag, så om man ska resa från Sverige samma dag tror jag det blir väldigt svårt att hinna till Otta i tid för bussen (iaf omöjligt från Stockholm där jag bor). Finns såklart taxi men jag skulle nog tycka att om ni ska gå någon variant på Hjerkinn - Språnget är det vettigare att starta i Hjerkinn dit ni kommer direkt med tåget, från tågstationen där är det väl inte mer än någon timme innan ni passerat Hageseter och är uppe på fjället där ni kan tälta.
Har även iaf tidigare gått bussar till Otta från Høvringen om ni av någon anledning skulle föredra att avsluta där, en annan linje men på samma sätt med anslutning i Otta mot Oslo 11.30. Men som sagt, lita inte alltför mycket på detta innan du har en ny aktuell tidtabell, bara en fingervisning om hur bussarna gått tidigare.
Jag har varit i Rondane två gånger, gjorde min första "riktiga" fjelltur Hjerkinn - Grimsdalshytta - Dørålseter - Rondvassbu - Språnget 2014 om jag minns rätt, och somras gjorde jag en vecka Språnget - Rondvassbu - Bjørnholia - Dørålseter - Høvringen - Rondvassbu - Språnget. (Då tog jag taxi upp till Språnget från Otta när jag kom dit på kvällen, vill minnas jag betalade runt 500 nok)
Jag håller med andra som sagt att Rondane är ett trevligt och lätt område att gå i, kan inte minnas att jag stötte på några direkta utmaningar, men jag är inte så intresserad av toppturer eller av att klättra upp på berg bara för att liksom, så det kan jag inte uttala mig om... Jag kan nog tänka mig en tredje tur till området så småningom också.
Skulle säga att det enda minuset är att det såklart är mycket folk eftersom det är populärt och lättillgängligt, men om man tältar så är det inte särskilt svårt att få lugn och ro, finns massa fina platser överallt i princip.