Ursäkta om jag använder engelska termer i mellan åt men jag gör det pga att jag jobbar med Risk Management i internationella klimat och är därför arbetsskadad.
Vad är först och främst syftet med en riskanalys? Riskanalysen är ett verktyg som faller inom ramen för Risk Hantering (Risk Management). Syftet är således att hantera risker och hot. Men vad betyder respektive:
HOT = någonting som har en negativt inverkan på personalen, uppdraget, materielen eller ekonomin.
RISK = beräknad sannolikhet för att ett specifikt hot inträffar.
STEG 1 (HOT ANALYS, THREAT ANALYSIS):
* Identifiera hot mot verksamheten (studera de vanligaste förekommande och "brainstorma" angående resten).
* Hoppa över hot som omfattar meteoritnedslag, jordens under gång och andra opåverkbara
STEG 2 (RISK VÄRDERING, RISK ASSESSMENT):
* Ge varje hot ett beräknat RISK VÄRDE (använda skala 1-5, färgskala grön till röd eller Låg/Medium/Hög)
* Man kan beräkna riskvärdet på flertalet olika sätt:
1. Capability, Propability and Intent (kräver efterforskning - används oftast angående hot FRÅN människor)
2. Eller en av de flera modeller som finns att googla fram på nätet
EX: Om sannolikheten att hotet inträffar är lågt men om påverkan av hotet är högt så landar det på Medium. Flytta hellre upp risken ett steg än att plocka ned den.
STEG 3 (RISK HANTERING, RISK MITITGATION):
Vi har identifierat hoten och givit respektive hot ett beräknat Risk Värde. Nu måste vi då minimera risken till en acceptabel nivå (LÅG), detta genom att identifiera åtgärder och implementera dessa i verksamheten. Mao - vad kan vi göra för att minska risken att hoten inträffar? Använd stegjärn, knyt in er i replag när korsar glaciärer, drick mycket vatten och ta vila ofta etc.
Men om man skulle tänka ut alla tänkbara hot som kan inträffa påväg från hemmet ned på ICA och någonting faktiskt skulle inträffa - så brukar det generellt inte vara någonting man har förutsett (eftersom man vidtagit åtgärder för att minska risken). Vilket för oss till steg 4.
STEG 4 (FORTPLANERING, CONTINGENCY PLANNING, EMERGENCY PROTOCOLS):
Bara för att man har förutsett hot betyder det INTE att det inte kan inträffa. Träffar skiten fläkten så blir man som sagt smutsig och då gäller det att:
SKAPA RUTINER FÖR OFÖRUTSEDDA- SÅVÄL SOM FÖRUTSEDDA HÄNDELSER ATT ÅTERFÅ KONTROLLEN SÅ SNART SOM MÖJLIGT.
Riskhanteringsprocessen är ingenting som behöver tas ned på ett papper för att det skall funka, utan den funkar även utmärkt som en tankeprocess som man hela tiden lär sig använda. Ett exempel kan vara den väldrillade soldaten som alltid kollar efter skydd ute på patrull - vart tar jag vägen om skiten träffar fläkten? Den som tänker så har en större chans till överlevnad än den som tänker på hemmets lugna vrå.
Kunde man se enbart 10 sek in i framtiden så skulle man kunna undkomma de flesta hot som finns mot oss - oavsett om vi fjällvandrar, klättrar, hoppar fallskärm, paddlar kajak eller arbetar som soldater. Men nu kan vi inte se in i framtiden men vad vi kan göra är att försöka tänka 1-2 steg framåt i tiden och på så sätt göra vårt ytterst för att undvika kommande problem.
Riskhanteringsprocessen är ständigt närvarande i min hjärna och den har faktiskt räddat livet på mig så jag är glad att människor tänker i dessa banor ute på forumet.....