Men om RISK = SANNOLIKHET * KONSEKVENS och erfarenhet och utrustning sänker antingen sannolikheten (vilket erfarenhet borde göra) eller konsekvensen (vilket både erfarenhet och utrustning borde göra) så minskar ju faktiskt risken.
Med andra ord - om du befinner dig på ett akutsjukhus när du får en hjärtattack minskar risken att dö eftersom du har tillgång till både kompetent personal och kvalificerad utrustning. Alltså påverkar både kompetens (erfarenhet) och utrustning risken.
Right. Men vad jag syftade på är att när vi gjort formella riskanalyser från ett guideperspektiv så tas inte kompetens och utrustning med i beräkningarna i första stadiet. Risken att jag dör av hypotermi i Alaskas vildmark om jag har 0 kompetens och 0 utrustning är EXTREM. När vi sen i nästa stadie ska sänka/hantera(mitigate) risken till en acceptabel nivå så är just erfarenhet och utrustning kanske det första(och enklaste) sättet att hantera Risken på.
Men då har man behövt sitta ner, analysera risken och aktivt arbetat fram exakt vad jag/vi känner är nödvändiga åtgärder för att jag ska finna risken acceptabel. Det är liksom hela syftet med att göra en riskanalys på det här sättet som jag fattat det. Och som bonus så blir det lättare att få en översyn av vilka Risker man kanske ska prioritera mer än man först trodde.
Senast ändrad: