Som jag skrev ovan så måste man redan i förväg ha bestämt sig för vilka graderingar man vill ha, och vilka kriterier man skall ha för vad som är "acceptabel risk" och inte.
Jag vet inte om graderingarna i inlägget innan är vettiga eller om riskmatrisens avgränsningar är vettiga, men eftersom det hela är tänkt att vara ett exempel för att visa hur man kan göra behöver vi inte gräva ner oss för mycket i det. Det är principen som är det intressanta.
Man börjar sen med att utgå från olika
faror (hazards på engelska) och tittar på vilka
skador (harms) dessa kan orsaka. (En
fara är något som kan orsaka en
skada.) Det kan göras i form av brainstorming eller med utgångspunkt från olika checklistor. Det finns nog ingen checklista för vandring, men för andra saker finns det ofta det.
Det finns lite olika metoder för att göra detta, men jag tror det mest praktiska är att titta på det som kallas
farofyllda situationer (hazardous situations). Där får man då titta på tre saker:
1.
Sannolikheten att
situationen uppstår
2.
Sannolikheten att den orsakar en
skada
3.
Allvarligheten på
skadan
De två
sannolikheterna multipliceras med varandra för att få fram
sannolikheten för
skadan.
Vi kan ta ett par enkla exempel, vi tittar på
farorna kniv och värme (i samband med matlagning).
För kniven så kan vi hitta flera
farofyllda situationer:
Öppnande av förpackning
Skärande av mat
Kniv som ligger utan slida
Samma sak för värmen:
Varmt matlagningskärl
Värme från köket
Varm mat
Det går säkert att hitta fler, men vi nöjer oss med dessa. För var och en av dessa sitationer behöver vi nu försöka gradera sannolikheten för att de orsakar en skada och allvarligheten av den orsakade skadan.
Jag orkar nog bara ta en av dem
Och som sagt var, nu spånar jag mest fritt, jag har ingen statistik att luta mig på, det är metoden som är det viktiga att visa.
Öppnande av förpackning
Vad är
sannolikheten för att vi öppnar en förpackning med kniv? Det beror naturligtvis på vad vi har för förpackningar men nog borde vi kunna säga att det sker nån gång per vandring?
Vad är då
sannolikheten att vi skär oss när vi gör det? Även det beror såklart på hur förpackningen ser ut, men dessutom hur vi hanterar kniven och antagligen några fler faktorer. Men generellt borde man nog kunna säga att det sker ungefär en gång på hundra, om inte mer sällan.
Vi räknar då ihop dessa och då borde vi hamna på en
sannolikhet av 2: Sällsynt, förekommer en gång på mellan 500 och 10 000 vandringsdagar.
Allvarligheten då? B eller C? Jag tror nog vi får lov att kategorisera den som C ändå, det är värre än att t.ex. riva sig på en taggbuske.
Risken blir alltså C2, enligt matrisen är den på gränsen. Vi får ställa oss frågan: Kan
risken enkelt sänkas?
Det finns rätt många sätt att enkelt sänka
risken. Ett första steg kan vara att välja förpackningar som inte behöver öppnas med kniv, eller så kan man bestämma sig för att ha en metod för att öppna förpackningar där sannolikheten för skärskada minimeras. Till exempel man kan bestämma sig för att alltid använda en skärbräda som underlag.
Allvarligheten kommer vi nog inte ifrån, men om vi kan sänka
sannolikheten till 1 så blir
risken acceptabel.
På samma sätt får man alltså fortsätta med alla de
farofyllda situationerna.
Och, åter igen, nu visade jag främst metoden, jag vet inte om sannolikheterna är rimliga, som jag skrev beror de på många faktorer, så det beror på om man ska försöka räkna generellt (för alla människors vandringar) eller bara sina egna vandringar. Eller rentav en specifk vandring.