Tror att ni avfärdar Johan Gilles teori lite för lätt.
Är det inte så att repets elasticitet behövs för att fördela ut kraften på säkringen under en längre tid? Om då repet redan är utsträckt och inte hinner återfå något av sin elasticitet innan nästa säkring belastas, när den översta säkringen rippar, så borde den säkringen utsättas för högre belastning.
Har själv stått bredvid vid ett tillfälle när den översta säkringen rippade och säkringen under räddade dagen (en grå C4). Kraften som rippade säkringen var minimal (helt felplacerad), inknytningspunkten var under säkringen som rippade, den säkringen som sedan fångade fallet var högst någon meter under den rippade säkringen. Skulle tro att fallfaktorn var något under 1. När vi sedan inspekterade den grå C4 som tog fallet så hade båda axlarna böjts!
Finns en hel del att läsa på nätet om "Peak load" och tidsaspekten, vid fall i både rep och diverse slingor (även om jag bara hittade nått foruminlägg nu när jag googlade). Det jag skrivit ovan är min tolkning, som jag gjorde då, av vad som kan ha orsakat deformeringen av axlarna på C4:an vid den incident jag beskriver. Och jag tror att det kan ligga nått i det som Johan skriver.
Är det inte så att repets elasticitet behövs för att fördela ut kraften på säkringen under en längre tid? Om då repet redan är utsträckt och inte hinner återfå något av sin elasticitet innan nästa säkring belastas, när den översta säkringen rippar, så borde den säkringen utsättas för högre belastning.
Har själv stått bredvid vid ett tillfälle när den översta säkringen rippade och säkringen under räddade dagen (en grå C4). Kraften som rippade säkringen var minimal (helt felplacerad), inknytningspunkten var under säkringen som rippade, den säkringen som sedan fångade fallet var högst någon meter under den rippade säkringen. Skulle tro att fallfaktorn var något under 1. När vi sedan inspekterade den grå C4 som tog fallet så hade båda axlarna böjts!
Finns en hel del att läsa på nätet om "Peak load" och tidsaspekten, vid fall i både rep och diverse slingor (även om jag bara hittade nått foruminlägg nu när jag googlade). Det jag skrivit ovan är min tolkning, som jag gjorde då, av vad som kan ha orsakat deformeringen av axlarna på C4:an vid den incident jag beskriver. Och jag tror att det kan ligga nått i det som Johan skriver.