Tack Robin Dahlberg och Calle Martins! En mycket intressant sammanställning av olika rapporter. Jag efterlyser fortfarande mätningar på topprepande vs elasticitet. Om en person på 90-100 kg får ett tillfälligt nästan statiskt rep efter en dags topprepande så kan det vara katastrofalt för säkringskedjan när man leder? Jag har för mig att Kropp-rapporten slog fast att när den översta illa placerade kammen rök och 2-mannen trasslade in sig i den aktiva änden så att den änden blev statisk, då var det i princip kört när dessutom själva repet var så statiskt. Borde vara enkelt och viktigt att kolla om det är så.
... och visst borde man vända när säkringarna börjar närma sig det imaginära, men man gör ju inte alltid det. Visst borde man se till att ha överkapacitet på dåligt säkrade leder ... men om man inte har det och ändå vill optimera skiten, så bör man ha kunskap om hur det bör göras.
Jag håller med om att ballnuts är suveräna. Jag använder dem ofta där alternativ saknas. Jag använder även knutar, birdbeaks och skyhooks och tror att de ofta/ibland kan vara helt ok.