Håkan K; sa:Det var väl en kampanj(?) som inriktade sig till ungar som hittat vilse, om jag minns rätt/Håkan
HITTAT vilse?
I mina trakter flyger planen nästan uteslutande i norr-söder. Om man nu kan se eller höra ett sådant.
/BAX
Håkan K; sa:Det var väl en kampanj(?) som inriktade sig till ungar som hittat vilse, om jag minns rätt/Håkan
Japp, "hittat vilse". Ibland kan det vara skönt att komma bort sig lite. Bort från de upptrampade stigarna och in i det okända... alltså kanske en lite mer filosofisk vinkel på temat "vilse" och inte vad som tråden egentligen handlade om.BAX; sa:HITTAT vilse?
Håkan K; sa:Krama ett träd.jd; sa:Knepet med att följa rinnande vatten var ju smart. Nån som har mer bra tips?
Det var väl en kampanj(?) som inriktade sig till ungar som hittat vilse, om jag minns rätt. Tanken var att om man höll sig ett och samma ställe så skulle ett bortsprunget barn på så sätt invänta en sökningsaktion och inte komma längre bort från sökområdet. Det kanske skulle funka för vuxna oxå?
/Håkan
jd; sa:Ta valfri punkt någonstans i Sverige. Kan väl inte vara mer än ett par mil till närmsta väg/stig ens i dom mest avlägsna fjälltrakterna? Men det är klart, det kan ju hända att man går parallellt med vägen.
Släpa? Grejen är väl att man håller en typ 5-metersslana balanserad i handen? Viker man av från riktning rakt fram, känns motståndet från slanans vridmoment och man korrigerar sig. Kanske känner motståndet även om slanan släpas, men den uppfinningen är nog betydligt äldre än Lars Fält;-)Duracellkaninen; sa:Ta en slana på 3-5 meter och släpa den efter dig. Du kommer att märka om du börjar gå snett. Tror det är Lars Fälts uppfinning. Funkar nog inte så bra om det är riktigt tätt (då har jag tom tvivlat på kompassen en gång).
Raskesven; sa:Släpa? Grejen är väl att man håller en typ 5-metersslana balanserad i handen? Viker man av från riktning rakt fram, känns motståndet från slanans vridmoment och man korrigerar sig. Kanske känner motståndet även om slanan släpas, men den uppfinningen är nog betydligt äldre än Lars Fält;-)Duracellkaninen; sa:Ta en slana på 3-5 meter och släpa den efter dig. Du kommer att märka om du börjar gå snett. Tror det är Lars Fälts uppfinning. Funkar nog inte så bra om det är riktigt tätt (då har jag tom tvivlat på kompassen en gång).
Raskesven
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Två vilse i fjällen - hämtas i helikopter | Säkerhet och räddning | 22 | ||
Vilse i mörkret | Säkerhet och räddning | 1 | ||
Vilse? Vi letar efter dig! | Säkerhet och räddning | 0 |