Re: Re: Den nordiska (?) kompassen är lösningen
Funkar detta verkligen? Går man i en skog måste man vika av från kursen en miljard gånger varje dag, väja undan för träd, stenar, bergknallar mm. På öppna platser tar man sikte på nåt i horisonten och undviker på så sätt att gå i cirklar. Enda vitsen jag kan se med denna metod är på öppna platser vid dålig sikt. (Tänker mest högt här, har inga egna erfarenheter av detta).
Det svåraste måste väl vara att återgå till kursen efter det att man rundar ett hinder, t.ex. ett träsk på några hektar.
Raskesven; sa:Släpa? Grejen är väl att man håller en typ 5-metersslana balanserad i handen? Viker man av från riktning rakt fram, känns motståndet från slanans vridmoment och man korrigerar sig. Kanske känner motståndet även om slanan släpas, men den uppfinningen är nog betydligt äldre än Lars Fält;-)Duracellkaninen; sa:Ta en slana på 3-5 meter och släpa den efter dig. Du kommer att märka om du börjar gå snett. Tror det är Lars Fälts uppfinning. Funkar nog inte så bra om det är riktigt tätt (då har jag tom tvivlat på kompassen en gång).
Raskesven
Funkar detta verkligen? Går man i en skog måste man vika av från kursen en miljard gånger varje dag, väja undan för träd, stenar, bergknallar mm. På öppna platser tar man sikte på nåt i horisonten och undviker på så sätt att gå i cirklar. Enda vitsen jag kan se med denna metod är på öppna platser vid dålig sikt. (Tänker mest högt här, har inga egna erfarenheter av detta).
Det svåraste måste väl vara att återgå till kursen efter det att man rundar ett hinder, t.ex. ett träsk på några hektar.