Jag har gått Unna Allakas - Katterjåkk - Riksgränsen.
Så här i efterhand kanske det inte var den smartaste turen.
Vi underskattade höjdmeterna som sträckan innebär. Startade tidigt ifrån Unna Allakas och upptäckte att det hade kommit ca 15cm nysnö under natten. Glada i hågen började vi skida uppför. Fram med stighudarna och plöja uppför fjället. Har aldrig varit med om tyngre före. Skidorna gled knappt framåt även utan stighudar. Jag åker mycket skidor, inklusive Vasaloppet och vi fick gå på hårt hela vägen och växeldra. Det här var tyngre än Vasaloppet.
Vi hade perfekt väder med -5 och sol. Det var helt ospårat och vi mötte bara ett gäng som gick åt andra hållet. Vi höll på hela dagen ända tills det blev mörkt. Jag blev rädd att vi inte skulle hitta till Riksgränsen, men vi tog oss ned för slalombacken i skymningen. Väl framme i Riksgränsen väggade jag totalt och kunde knappt prata med personalen utan stod och mumsade godis som dom hade i receptionen. Hade vädret slagit om kraftigt hade det blivit en tråkig upplevelse utan tält och enbart vindsäck. Ingen mobiltäckning innan Katterjaurestugan.
Med det sagt så är det en väldigt fin sträcka, orörd och långt ifrån det man upplever på Kungsleden. Med rätt före, bra väder och en vintersovsäck med sig ifall något händer är det en fin upplevelse.