Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Repskydd!
- Trådstartare LadySnas
- Start datum
Jag har några som jag har gjort av trädgårdsslang som jag köpte en meter av. För att förhindra att de glider så gjorde jag 2 hål i ena ändan och knöt fast elasktiskt snöre i ena hålet. Andra ändan av snöret knöt jag fast i en sån där liten "not for climbing" karbin. När du har hittat rätt läge för den, snurra runt snöret ett antal varv och klipp karbinen i andra hålet i slangen.
Det här duger ifall du kan sätta på slangen innan du knyter in repet i något. Om du vill ha en slang som du kan trä på efter allt är inknutet så blir det svårare. I klättersammanhang kanske inte man behöver denna typ av repskydd, och med en uppskuren slang bit så måste du komma på något enkelt sätt att stänga in repet. Den slangen jag har är för styvt och för mycket böjd så jag måste jag ha typ 4 klämmor eller tejp för att repet inte ska läcka ut någonstans. Man kanske kan skära den runt flera varv som en spiral men detta har jag inte testat. Jag tog den lata och dyrare vägen och köpte några gjorda av PVC med velcro för de tillfällen jag behöver trä på skyddet efter repet är fastknutet.
[Ändrat av MicColli 2006-09-15 kl 20:39]
Det här duger ifall du kan sätta på slangen innan du knyter in repet i något. Om du vill ha en slang som du kan trä på efter allt är inknutet så blir det svårare. I klättersammanhang kanske inte man behöver denna typ av repskydd, och med en uppskuren slang bit så måste du komma på något enkelt sätt att stänga in repet. Den slangen jag har är för styvt och för mycket böjd så jag måste jag ha typ 4 klämmor eller tejp för att repet inte ska läcka ut någonstans. Man kanske kan skära den runt flera varv som en spiral men detta har jag inte testat. Jag tog den lata och dyrare vägen och köpte några gjorda av PVC med velcro för de tillfällen jag behöver trä på skyddet efter repet är fastknutet.
[Ändrat av MicColli 2006-09-15 kl 20:39]
LadySnas; sa:Köpa? Eller skall man bygga ett skydd själv(hur?varför?), vill inte gärna ha onödigt slitage på mitt ljuva rep!
Berätta!
Jag har gjort en gummimatta som jag lägger vid centrumpunkten i toppankaret när jag toppar. Det sliter väldigt mycket på repet när man hissar ner någon som har klättrat upp för en led. Även bra att kunna minska friktionen när man säkrar någon.
//Gustav\\
Spiroll
Nackdelen med uppskuren slang ar den latt rullar runt
sa att repet moter klippan anda. De kommersiella (tex http://www.spirolls.com, gor inte det, kostar runt 70Kr, och ar enkla och smidiga.
Nackdelen med uppskuren slang ar den latt rullar runt
sa att repet moter klippan anda. De kommersiella (tex http://www.spirolls.com, gor inte det, kostar runt 70Kr, och ar enkla och smidiga.
Äh, började försöka med något repskydd förut, men det är så bökigt. Köp 10 meter statrep och bygg topprepsankare av istället (så att du får ut karbinerna över kanten). Vid spontan topprepning av någon led som man inte orkar leda den dan brukar man inte ha med sina skydd/statrep ändå, men då brukar en 120-slinga lösa saken.
När du kommer in på rep nummer två kan man oftast använda sitt gamla ett tag till som topprep, så då är det detta som får följa med när jag vet att jag bara ska ut och jobba in en hård led på topprep.
När du kommer in på rep nummer två kan man oftast använda sitt gamla ett tag till som topprep, så då är det detta som får följa med när jag vet att jag bara ska ut och jobba in en hård led på topprep.
LadySnas; sa:Köpa? Eller skall man bygga ett skydd själv(
Brandkårer brukar ha kasserad slang som man kan få (bitar av) om man ber snällt. Kan användas uppklippt eller hel. Får man en bit av den grövre slangen är det inte otänkbart att repet kan löpa dubbelt genom den.
LadySnas; sa:Jag gillar iden med brandslangen. Känner en brandman, skall prata med han!
Skaffa en bit flagglina eller stadigt snöre också, som du petar genom slangen med hjälp av en tumstock, tältbåge eller ngt annat långt och smalt. Då kan du använda det till att dra igenom klätterrepet med. Kom sen ihåg att dra tillbaka hjälpsnöret när du drar ur repet!
Sen knyter man ihop ändarna på hjälpsnöret till en slinga så att det stannar kvar i slangstumpen tills man behöver det nästa gång.
dabac; sa:LadySnas; sa:Köpa? Eller skall man bygga ett skydd själv(
Brandkårer brukar ha kasserad slang som man kan få (bitar av) om man ber snällt. Kan användas uppklippt eller hel. Får man en bit av den grövre slangen är det inte otänkbart att repet kan löpa dubbelt genom den.
Så gör jag också för den rephantering vi själva sysslar med på räddningstjänsten. Finns det kasserad slang hemma är det nog inga problem att få en meter eller två, så välkommen in.
Bauhaus har relativt grov slang som kan kan köpa på metervara.
/Camilla
/Camilla
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Behöver hjälp med repskydd | Klättring allmänt | 7 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg