Repskydd!

Trädgårdslang funkar fint

Till topprepsankare så har jag använt mig av två 15m bitar 11 mm stat rep.
På ett 11 mm rep glider en vanlig 12,5 mm trädgårdslangbit lagom mycket.
Med två bitar a' 40 cm på varje 15m längd klarar kan man enkelt justera så att ankaret inte gnager onödigt mycket på ev. skarpa kanter.
Givetvis så är det ju ALLTID att föredra att få ner ankarpunkten över kanten.
När detta inte går eller då man säkrar andreman kan nog som tidigare föreslagits en avklippt matta fungera fint som skydd (om den nu ligger kvar).
Att släpa runt på en sådan uppför väggen kanske dock kan upplevas bökigt...
Rep slits om man klättrar mycket.
Om manteln ser lite "ruffig" ut behöver dock inte repets egenskaper ha försämrats speciellt mycket.

/Håkan

markisväv

jag köpet en bit markisväv vek den 4-dubbel vikte in kanter osv så det blev snyggt, så det blev ett tjockt tyg på 20x60cm, sydde med nylontråd=stark, tre sämmar på ena sidan (så det blir ett platt paket med en öppen långsida) och karborre efter hela andra sidan, en ögla med en bit 4mm repsnöre, när det sitter runt slingor/rep är det ungefär 60x10cm, iom att det är platt ligger det väldigt still. Lite grejande men ack så snyggt och bra....

Min variant

Jag har några som jag har gjort av trädgårdsslang som jag köpte en meter av. För att förhindra att de glider så gjorde jag 2 hål i ena ändan och knöt fast elasktiskt snöre i ena hålet. Andra ändan av snöret knöt jag fast i en sån där liten "not for climbing" karbin. När du har hittat rätt läge för den, snurra runt snöret ett antal varv och klipp karbinen i andra hålet i slangen.
Det här duger ifall du kan sätta på slangen innan du knyter in repet i något. Om du vill ha en slang som du kan trä på efter allt är inknutet så blir det svårare. I klättersammanhang kanske inte man behöver denna typ av repskydd, och med en uppskuren slang bit så måste du komma på något enkelt sätt att stänga in repet. Den slangen jag har är för styvt och för mycket böjd så jag måste jag ha typ 4 klämmor eller tejp för att repet inte ska läcka ut någonstans. Man kanske kan skära den runt flera varv som en spiral men detta har jag inte testat. Jag tog den lata och dyrare vägen och köpte några gjorda av PVC med velcro för de tillfällen jag behöver trä på skyddet efter repet är fastknutet.
[Ändrat av MicColli 2006-09-15 kl 20:39]

Jag byggde precis något liknande efter denna beskrivning:

repskydduh3.jpg

Jag invigde dem nyss och dem fungerar alldeles utmärkt ! På detta sätt sparade jag runt 150 kr. Man ska ta alla möjligheter man får till att bygga eget och spara pengar så sätt. Jag tycker dessutom att dessa repskydd fungerade precis lika bra som tidigare "riktiga" jag lånat och använt.

mvh Tim

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bengtpg Behöver hjälp med repskydd Klättring allmänt 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg