Det som var ytterligare intressant, var att achtminus i en parallell tråd som också handlade om fångryck lade in en länk med uppgifter om hur stora krafterna är - och inte minst när de uppträder. Det var framförallt rätt noga med när, och i viss mån tyckte jag att det kunde tolkas som att maxfångryck uppstår strax innan repet dragits ut till sin utsträckta längd.
I någon mån tolkade jag det som att fångrycket påverkades i första hand av hur inbromsningen sker, hur säkringsmannen rör sig osv. och först efter att kraften peakat hann repet töjas ut, och detta hade delvis med repets viskösa egenskaper att göra, och så förstås p g a kraften på repet i praktiken inte blev så hög som vid det lite mer mekaniserade testet som görs för att fastställa repets fångryck.
Nu hittar jag inte tråden och länken, så det blir dessvärre onödigt spekulerande, och det var vidare så att rapporten i länken till stor del handlade om en matematisk modell för vad som inträffar vid ett fall.
Beträffande repdraget så håller jag med om att detta kan göra att inbromsningsteknik och typ av broms kan ha mindre betydelse. Om repet slingrar sig mellan lite karbiner och dessutom sträcks mot berget, så blir kraften ned till bromsen (mycket) begränsad. Jag har själv säkrat vid nåt fall där det var max tre säkringar, men ändå ett repdrag som innebar att jag inte upplevde det ändå ganska våldsamma fallet som särskilt kraftigt i bromsen. Jag upplevde inte att repet alls gled i en vanlig ATC, och jag rycktes definitivt inte upp från marken. Vid ett sådant tillfälle är det möjligt att repegenskaperna har stor betydelse.