Rekommendera sovsäck och liggunderlag

Hej!

Som nybörjare är det mycket jag inte vet och jag undrar därför om någon kan hjälpa mig och tipsa angående sovsäck och liggunderlag. Jag tänkte köpa på outnorth som har rea nu. Vad bör jag tänka på? Jag är 181cm lång och sover på sidan och vill gärna sova på sidan. Jag lägger gärna lite pengar på bra grejer så jag kan sova bra ute i naturen men känner mig osäker på vad som är bra eller inte. Jag kommer främst sova ute under sen vår, sommar och tidig höst och är hellre lite för varm än kall.

Ni får gärna rekommendera märken eller specifika sovsäckar eller liggunderlag som ni varit nöjda med i länk.

Tacksam för hjälp från er andra erfarna!

Med vänlig hälsning, Linda
 
Hej.

Jag som du är lite ny på detta men detta valde jag när jag beställde i går från outnorth.
Trek Series - TKIII, Black/Orange REG L Sovsäck
DownMat 7 LW , Black 7 LW liggunderlag

Sovsäcken köpte jag för jag gärna vill ligga på sida samt kunna vrida och vända på mig.

Liggunderlaget för jag vill gärna sova skönt och har gärna lite varmare en nödvändig.

Jag är 185cm och där av LW på liggunderlag samt L på sovsäcken.

Min tanke är att kunna ha detta även på små turer men även uppe i fjällen när jag ska vandra uppemot 10 till 15 dagar.

Såg nyss att dom har skickat allt så hoppas jag får hem allt i morgon innan jag vandrar ut på Upplandsleden men det är väll bara ett önske tänkande.
 
Liggunderlag

Hej! Jag har köpt Therm-a-Rest NeoAir Xlite Regular för en tid sedan.
Det går att ligga på sidan hela natten utan att man känner någon markkänning. Väldigt skönt. Det kanske inte är det tåligaste matrialet i den men det är superlätt typ 350g och ryms i en liter mjölkförpackning.
Det är rea på outdoor experten. Kolla in recensioner på: http://www.outdoorgearlab.com/
 
Senast ändrad:
Man brukar säga komforttemp -5 till -10 för svenska fjällen vår/sommar/höst.

Marmot Angel Fire har rekommenderats för kvinnor i en tråd nyligen men kanske är för kort för dig? Kolla annars på dunsovsäckar från Western Mountaineering eller Marmot så får du bra grejer. Ett alternativ är Cumulus som antagligen blir billigare än rea i svensk butik och du kan få den anpassad.

Satsa på ett varm (och lätt) liggunderlag om du är frusen. T.ex. Exped Synmat Winterlite eller Thermarest Neoair Xtherm.
 
Marmot Angel Fire har rekommenderats för kvinnor i en tråd nyligen men kanske är för kort för dig?

Då du är 181cm lång fungerar inte Marmot Angelfire long (dammodellen) till dig som har max ligglängd 178cm. Testa motsvarande unisex modell som heter Sawtooth, storlek regular har ligglängd 185cm vilket bör bli perfekt. Av egen erfarenhet vet jag att Marmots sovsäckar inte är klaustrofobiskt skurna (även jag sover på sidan med knät uppdraget i säcken) utan medger utrymme till att röra sig i säcken.

Ett dyrare alternativ till Sawtooth i högre dunkvalitet är Marmot Helium. Även WM gör fina sovsäckar men i det högre prissegmentet.
 
Det som kan vara bra att tänka på vid val av sovsäck är väl främst: vilken är den lägsta temperaturen som kan tänkas vara, vilken typ av stoppning ska jag välja (dun eller syntet) och vilken typ av sovsäck beträffande utformning (rektangel eller mumie)? Lycka till!
 
Senast redigerad av en moderator:
Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg