Det var väldigt billig skogsmark du hittar där. I mina trakter hade det nog blivit en nolla till per ha för en normal skogsfastighet (150-200 m3sk/ha).
Gå 6 km/h gör du möjligtvis på väg eller hård stig, knappast i obanad terräng.
/Niklas
Jag valde den siffran för att göra det enklare att räkna och slippa bli beskylld för att jag överdriver priset på mark. Din anmärkning på priset stör inte mitt argument, den säger ju bara att du får ännu mindre mark för en mille. Med en nolla mer så får du bara 0.1km2 för en mille - dvs 300x300m.
Visst går man lite långsammare på obanad terräng, men du verkar fullständigt missa poängen. Har du ens någon erfarenhet av friluftsliv öht? Att hålla sig på ett område av 300x300m kommer inte i närheten av vad folk förväntar sig när man talar om friluftsliv.
Det verkar på dig som att normalt folk skall behöva nöja sig med att promenera runt kvarteret, kampa i vardagsrummet eller stå med mössan i hand och be om lov för att få komma ut i naturen. De lite rikare skall på nåder få röra sig i en liten skogsdunge och det skall endast vara förbehållet de som är rika som troll att faktiskt få vandra fritt i en skog.
Att inte skada markägarens egendom och/eller verksamhet är grunden i anarkirätten, inte sant? Alltså är det markägaren som i praktiken avgör vad som skadar respektive inte skadar denne och dennes verksamhet.
Det är uppenbart väldigt många här som vantolkar allemansrätten till sin egen fördel.
"Förarbetet"
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
/Niklas
Nej, det är inte markägaren som avgör utan det är rättsväsendet/domstolen som avgör. Det torde vara självklart för de flesta (men kanske inte för dig).
Det "förarbete" som du hänvisar till verkar inte stödja din ståndpunkt heller. Det verkar vara lite si och så med din läsförståelse (du verkar ju vara glad för att hänvisa till källor som inte alls stöder det du skriver). För att citera:
"Det går bra att stanna ett par dagar om man tältar i något
skogsområde långt från bostadshus. Men det är tveksamt om
ens en enda natts tältning kan accepteras alldeles utanför
markägarens tomt."
"Det avgörande är nog att detta inte ses som något verkligt
besittningsintrång. Tidsgränsen sägs ibland vara ett dygn, men det
är svårt att finna ett auktoritativt stöd för att just denna gräns skulle vara juridiskt
betydelsefull."
Det verkar med andra ord vara så att de stöder min tes om att det inte finns någon juridisk grund för gränsen på ett dygn. Att man får bedöma det från fall till fall. Dessutom påpekas det specielt att det är tillåtet att tälta i skogsmark.
Din uppfattning om hur utsidans aktiva vantolkar allemansrätten verkar inte vara grundad på vad folk har skrivit. Du har tagit upp saker som nedskräpning - jag tror att de flesta här är av åsikten att man INTE skall skräpa ner i naturen. Jag skulle tvärtom vilja påstå att det är många som gör betydlig lägre åverkan än man får enligt allemansrätten (dvs den eventuella vantolkning man gör är till naturens fördel).