Rätt ryggsäck???

Nu skriver du att du har tajt budget, men jag tycker att säcken är bland det viktigaste när det kommer till utrustningen. Förutom tält och sovsäck är ju ryggsäcken bland det du kommer använda mest av allt under vandringen. Prova i butik, säckar brukar vara en väldigt individuell pryl och om du har möjlighet så försök satsa på en säck som passar dig bra, även om den kanske kostar mer än du tänkt.

Själv kör jag en Arcteryx bora och jag kan inte tänka mig att använda en annan säck.
 
Jag satt i samma sits som du för ett tag sen, och valet föll på Klättermusen Granit. Har inte ångrat mig en sekund. Skulle varmt rekommendera att du sneglar på den. Finns sidfickor att köpa till om du tycker att du måste ha det.

Mitt val stod i slutändan mellan vulcan och granit, och jag valde graniten för att den kändes både bekvämare och lättare med cirka 25 kg än vad ryggen minns att Vulcan kändes: De på graniten mer utvecklade avbärarbältet och axelremmarna tar bort mycket av den upplevda tyngden.

Det svåra med vulcansäcken tycker jag är bristen på inställningsmöjligheter: Man väljer storlek och sen är det bra. Problemet för mig (183) är att strl 3 är nästan för liten och strl4 är nästan för stor...

MOLLE: Molle är en militär metod för att sätta fast fickor på stridsvästar. Nu för tiden är det mode med "modularitet" för att kunna vara flexibel med var man sätter fickor och det är väl därför man ser det även på ryggsäckar. Jag kan se fördelar med detta: Man behöver ju tillexempel inte välja var man vill spänna fast liggunderlag och annan utrustning utanpå säcken, utan man kan faktiskt sätta den precis där man vill ha den. Civilt föredrar jag att lägga saker i säcken istället för utanpå, men militärt uppskattar jag möjliheten att sätta saker var jag vill.
 

avslutad210712

Gäst
Välj en Osprey eller en Osprey - du blir garanterat inte besviken :)
 
Beghaus Vulcan har jag och är mycket nöjd, den är ju inte helt gratis men finns säkert på prylmarknaden här då och då

Nåt som är viktigt att tänka på är att prova den lastad innan du bestämmer dig helt, går det inte att göra i butik så dra i ett ölflak eller nåt och gå med den nån mil och om den inte känns 100 så lämna tillbaka den innan återlämningsperioden gått ut. Lite tråkigt att ha den liggande till hösten och då märka att den inte känns bra.
 
Lånar tråden lite bara

Jag stötte på ett par militärliknande ryggor med sk. MOLLE-system på?

Vad är det egentligen? Kan man spänna fast saker i hällorna med gummistroppar som tex liggunderlag eller tält?

kan det va nått för vildmarkslivet eller är det mest en "cool militär detalj" som mest lämpar sig för vapenprylar och dyl?

http://www.rodastjarnan.com/faltutrustning-parullsack-molle-tan-11941

Dess funktion ser jag mest som att man kan spänna fast mycket småsaker som man kan behöva komma åt snabbt, exempelvis ammunition och dyl. I vildmarkslivet är det inte direkt så att du måste ha 4 magasin på stand-by för att det kanske hoppar ut en armé och försöker döda dig. Då är det väl lika bra att ha dessa saker packade i huvudfacket på en rymlig ryggsäck?

Sammanfattningsvis skulle väl mitt svar vara: Behöver du massa småsaker som är lättåtkomliga? Go for it. Annars är det nog bara överflödigt, Liggunderlag går det att fästa på 90% av ryggsäckar ändå.
 
fortsätter i denna ryggsäcksdjungeln
Jag är inte ute på nägra längre fjällvandringar men suget kommer mer och mer
dem gångerna man varit ut har man alltid haft nå billigare säckar och som inte alls känns sköna eller bra kvalitet
ja är ute efter en ryggsäck kring 90-100l
ja läser som en galning på nätet vilka som är bra
nu har ja inte provat ngn förutom Haglöfs sumo 95 på ryggen
men dem jag fastnat för på nätet iaf är ev sumon sen
är fjällräven kajka som dock ja börjar bli minfre intresserad när ja läst om den
Arcteryx bora 95 verkar ju riktigt bra säck och de är maxpriset 3995 vill inte gå över 4000
och som jag börjar bli riktigt sugen på
Klättermusen får ju å bra kritik såg Granit 100 som är 1000kr billigare än Boran (även sumon)
då får ja liggunderlag också för den tusingen som "blir över"
sen de här med storlek på tex Boran small regular eller tall
Kanske Bergans Alpinist 110l är ocks ett alternativ
jag är 184cm lång
jag vill kunna packa mycke å tungt allt mellan 20-40kg
men kring 30kg iaf.
Vet ingen som säljer varken Arcteryx eller klättermusen i närheten här är väl Luleå närmast 25mil för å prova en ryggsäck
Ska ändå givetvis försöka prova hur dem sitter på mig så undrar egentligen mest kvaliteten
på dem olika säckarna
ArcteryxBora 95 3995 skr
Haglöfs Sumo 95 2995 skr
Bergans Alpinist 110 3888 skr
Klättermusen Granit 100 2945 skr

//Fredrik
 
Jag har misshandlat min Bora 95 ganska mycket under de tre år jag haft den, inget synligt eller märkbärt slitage alls förutom en ca 1 cm reva i väven. Den är extremt skön att bära, även vid riktigt tung packning. Regnskydd är dock ett måste om man ska ha den i fjällen eller i något annat nederbördsrikt landskap. Jag har en regular och är 193 cm och jag tycker att den sitter fint även om jag egentligen kanske skulle haft en tall, men om du är 184 borde regular sitta perfekt. Har du mer specifika frågor så svarar jag gärna.
 
Jag har en Bora 80 och kan verkligen rekommendera den. Hade förut en Klättermusen Arvaker 60 som jag gillade pga dess enkelhet och fantastiska bärsystem men 60 L visade sig vara för lite så jag bytte upp mig. Jag fotograferar och fiskar ibland och då behöver man en större säck. Särskilt om man är ute några veckor. Boran är otroligt gedigen och välbyggd. Det enda dåliga i mitt tycke är att den har en extra ingång i sidan för alternativ åtkomst till huvudfacket, annars föredömligt enkel i funktion. Jag är mycket nöjd!

Jag är 182 cm och regular sitter perfekt.
 
Tack för lite mer info om Boran iaf
ska försöka komma åt å prova en sådan hur den sitter
bara genom nätläsning är ja iaf intresserad av Boran den verkar bra till å bära
tungt med också
 
Okej, tackar för alla svaren! =)

Någon som har erfarenhet av bergans ryggsäckar och hur dom står sig mot berghaus? =)

/Christoffer

Tycker höftbältet på Vulcan/Atlas suger. I jämförelse med modernare säckar är det för mjukt och klarar inte att överföra lika mycket vikt. Norröna, Bergans, Arcteryx, Klättermusen är väsentligt skönare att bära lite tyngre med, t o m Saccis militära säckar har bättre bärkomfort.

En annan skillnad är ryggplattan på Vulcan som ligger dikt an på hela ryggen när modernare mer uppbyggda (och visst, tyngre) säckar har luftspalt.

Det enda som talar för berghaus är priset och visst är det kul att jämföra
vikter i excel, men säcken ska ju bäras också ;)..de flesta andra är skönare att använda...enligt undertecknad...

//J
 
ytterligare en vulcanist.. sedan kritaperioden, en outslitlig ryggsäck som rest med mig runt världen.. köpte den för att bära tungt, +40 kg, lärde mig med åren att lätt är bättre.. konverterade min vulcan, några enkla tag med saxen och vips så har man en 80 liters rygga på under 2 kg som dessutom klarar tung vikt vid behov, militarygrade..

Hur konvertera du den rent praktiskt?

/mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipper_ Hur ställer man in sin ryggsäck, vilka belastningar är rätt? Transportera 17
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
peringen Rätt rygga på Thailandluffen Transportera 4
Scout^ packa rätt? Transportera 4
mrhandley Ställa in ryggsäcken rätt Transportera 7
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg