Nu ska jag prova att resonera som jag upplever dina resonemang: Du menar att statligt finansierade jobb som t ex ankräddare gör att folk konsumerar mer och betalar mer skatt och det löser statsskulden - att ingen politiker kommit på den iden?
Alltså, ankräddare är väl kanske inte det vanligaste valet att göra för för denna typ av arbeten, men det finns ju ekonomisk teori (https://en.wikipedia.org/wiki/Keynesian_economics) som talar för att stater kan/bör spendera sig ur kriser genom att satsa pengar och därmed skapa diverse jobb = folk som har pengar och spenderar, vilket i sig "får fart på hjulen".
Vanligare att satsa på infrastruktur än ankräddning dock, även om jag gissar att resultatet på kort sikt är detsamma (på längre sikt har man dock sannolikt mer ekonomisk nytta av vägar/järnvägar odyl än fler ankor. Jag saknar dock empirisk bevisning för detta påstående).
Sen löser det inte statsskulden, snarare spär det på den. Det kan dock snabbare lyfta ett land ur en kris, efter vilken man får ta och betala av på skulden igen.