I princip har du rätt men det gäller nog för inomhus med ett (dåligt) teleskopspröt som antenn. Normalt räknar Teracom nog med en täckningsradie på över 35-40 km för huvudmasterna. Dvs rak markvåg fram till horisonten för sändaren(s höjd)...Normalt har ju radions fm-sändare typ en mils räckvidd. De starkaste
sändarna runt storstäderna kan ju nås på runt 5-6 mils avstånd,
Med "riktigt feta, externa antenner på taket" kan man med en vanlig FM-mottagare i vardagsrumsstereon ta in FM-program sända från långt över 250km bort. Med det Yagi-monster som ses i bilden nedan (den har suttit i en central-antenn-anläggning och är nästan 3 meter lång/ 1,8m bred [det är en av mina 46r som står där som referens]) kunde jag med hög och god kvalitet lyssna på rätt svaga kommersiella sändare nere i Stockholm 100+ km borta - och när jag testade att vrida den horisonten runt så gick det bra att avlyssna såväl Motala som Bollnäs, bägge bortåt 300km härifrån. Det knepiga var att filtrera bort, med dämpkretsar, signalerna från vår lokala Pålsmorasändare som gärna kröp in från antennens 'baksida', genom reflektorspröten... Så, ja - med rätt antennutrustning så går det bra att avlyssna FM långt förbi den horisont som normalt anges som max räckvidd med rakstrålande frekvenser...men då måste man ha riktigt feta, externa antenner på taket
och topografin är ju inte allas lika besvärlig som i fjällen.
Men det har en vandrare i Sarek, Padjelanta och andra avlägsna (dessutom bergiga) områden ingen som helst nytta av...
En världsradio med extern kastantenn är nog svaret (och en förhoppning att svenska nyheter och väder sänds via kortvågen även i framtiden - inte bara div. östliga propagandasändare...)
/Odd