Eller så kan du läsa hans svar på tält-testen i det norska forum (varför ignorerar han friluftsprylnördarnas mötesplats på nätet...?)
http://www.friluftsliv.no/diskusjon.php
Citat"
"Re: Hilleberg til å stole på??
Forfatter: Bo Hilleberg (---.tbcn.telia.com)
Dato: 06-04-25 19:41
Från Hilleberg The Tentmaker, Sverige.
Det förekommer alltid olika tester där vi är med, både sådana som utförs av tidningar, institutioner och liknande, men även sådana som vi utför själva för att testa olika sa-ker. Ibland är det standardtält, men det kan även vara specialtält, prototyper och dy-likt beroende på vilken test det är. Då Forbrukerrådet ringde oss och bad om en för-klaring på vattentäthetstestet så talade de med Pål Dufva, vår inköps- och produk-tionschef. Tyvärr hade Pål inte någon kännedom om Forbrukerrådet och deras test, så han bad att få närmare information om denna och om det fanns ett tillverknings-nummer på tältet. Han nämnde då också att det kunde vara en prototyp eftersom han visste att det pågick en test med en sådan. Efter ett par dagar kom sedan informatio-nen inklusive tillverkningsnumret plus att tältet var inköpt i en butik. Det var alltså inte den test som Pål först hade trott det gällde.
Svaret om att det kunde vara en prototyp var alltså inte ett försök till bortförklaring utan att Pål, som svarade, trodde att det handlade om en annan test.
Då det gäller frågan om att vår nuvarande väv är bättre än den som vi har idag behö-ver vi förklara litet hur vi jobbar med tester och utveckling av vävar. Vi utför långtgå-ende och regelbundna provningar av allt material, både hos oberoende certifierade testinstitut, och vid vår egen ISO-certifierade produktionsanläggning. När väven kommer till vår fabrik testar vi vattentätheten på varje vävrulle. En sådan hög fre-kvens på tester lär vi vara ganska ensamma om. Om en rulle inte håller de krav vi ställer så skickas den tillbaka till leverantören. Det finns dock ett problem. Varje rulle innehåller cirka 200 meter och det är omöjligt att prova varje meter, och har vi maxi-mal otur kan det inne i en rulle finnas ett antal meter med lägre vattentäthet. Det är vad som har skett med det tält som nu har testats. Det är tyvärr inte första gången ett tält har för låg vattentäthet och tyvärr lär det inte vara den sista heller. Men – om det inträffar så byter vi naturligtvis ut tältet. Det är därför vi har vår garanti.
Detta inträffar dock så sällan att det knappast är mätbart. Det är under en promille av alla tält som uppvisar bristande vattentäthet.
Detta är ett problem vi delar med andra tälttillverkare. Det är helt enkelt omöjligt för en vävfabrikant att garantera att de aldrig har en miss i sin beläggning av vävarna.
Utveckling av vävar och byten av leverantör. I vårt svar till Forbrukerrådet nämnde vi att vi hade en ny vävleverantör till de tält som tillverkas idag. Det har tyvärr av en del uppfattats som att vi har levererat tält i vävar med bristande vattentäthet från den gamla leverantören innan vi gick över till den nya bättre väven, och att det skulle vara förklaringen till den lägre vattentätheten.
Så är absolut inte fallet utan vi har hela tiden haft samma krav på vår leverantörs vä-var och kontrollen har varit densamma hela tiden.
Att vi idag har en ny leverantör med en bättre väv är helt enkelt en följd av ett konti-nuerligt förbättrings- och utvecklingsarbete. Vi har ett bra rykte på marknaden och vi får hela tiden prover på nya vävar som olika tillverkare vill att vi skall testa och helst använda. Tyvärr är det sällan en standardväv uppfyller våra krav utan vi måste gå vidare i utvecklingssamarbete med bra leverantörer.
Vi börjar med att själva prova vattentäthet, rivstyrka, vikter och dylikt. Ser det bra ut gör vi noggrannare tester hos något certifierat, fristående laboratorium. Om det då blir bra resultat börjar sedan våra fälttester. Vi syr upp kompletta tält, antingen med hela tältet i den nya väven, men ofta med den nya väven i en del av tältet och vår nuvarande väv i andra delar så att vi kan jämföra ordentligt. Det är här våra egna tester med prototyper och specialtält kommer in. Ibland lämnas de också ut till exter-na testare, framförallt sådana som är ute och använder tältet intensivt under lång tid. Skälet till de långa fälttesterna är att vi för länge sedan har insett att laboratorietester är bra men de räcker inte till. Framförallt gäller det vattentätheten och vidhäftningen av beläggningen. Det är nämligen lätt att göra en väv med mycket hög vattentäthet genom att belägga den med mycket polyurethan, silicon eller liknande. Problemet är att få beläggningen att, under intensiv användändning, ligga kvar under lång tid och att vattentätheten inte försämras för mycket. En viss sänkning sker men det får inte gå för fort och den får inte sjunka för mycket.
Samarbetet med vår nya leverantör började för cirka två år sedan. Efter att tillsam-mans ha fått fram en bra väv med hög vattentäthet och tålig beläggning började fält-testerna, vilka pågick i över ett år innan vi under förra året beslutade att börja använ-da väven i den ordinarie produktionen. Ett annat skäl till att vi byter leverantör är att vi är osäkra på om vår gamla leverantör kommer att fortsätta med denna typ av speci-alvävar som vi har krav på.
Vi anser dock att ingen som har köpt tält med vår tidigare väv behöver vara orolig.
Den har testats och godkänts på normalt sätt. Det är en väv som vi har använt i över tio år och den har fungerat mycket bra och vi är övertygade om att de tälten kommer att fungera utmärkt under många år.
Bo Hilleberg
Styrelseordförande Hilleberg The Tentmaker AB"