Råd&Röns tälttest

jamo; sa:
Jag läste ett tälttest i en Engelsk tidning för några år sedan. Det var tuffare än de flesta; De satte upp ett knippe tält på ett platt kontorstak och lät dem vara kvar där några månader.. De mätte bla vattenmotstånd och rivstyrka i väven före och efter. Testet motsvarade många, många års standardbruk av tält gällande uv-strålning regn och annat väder. Hillebergstältet som var med var ett av dem som tappade mest i vattentålighet före och efter, tro't om ni vill.

Våndan av att ha sitt en gång fina och dyra tält uppsatt dygnet runt, veckovis i utkanten av ett flygfält (aldrig någon skugga).

Hilleberg_1.jpg

Hilleberg_2.jpg

Foto: Undertecknad

En tröst kan vara att om tillverkaren inte ändrat några mått så räcker det med att köpa ett nytt yttertält.

Per

NUI; sa:
/.../ Funderar också på var de fått tag på konkurrentväven...

Jag tvivlar inte en sekund på att väven i mitt Haglöfs Twin Peak skulle bete sig ungefär som Hillebergs "konkurrentväv".

De revor som jag har i mitt tält är just så raka och fina som de blir när man river i den där provlappen.

Om någon startar en insamling till ett nytt tält (jag kan tänka mig ett Nallo för sakens skull) så lovar jag att klippa upp mitt tält i småbitar och skicka ut provlappar till alla som är intresserade. :)

Håkan K; sa:
Aaaahhh! Det här var den bästa diskussion på länge!!! Så många som så förtvivlat försöker lappa ihop sin rasade världsbild!

"Tillräckligt vattentät", "mitt läcker iaf inte", "Måndagsexemplar" och parameterval som är falskt och felaktigt...

Hade testet ifrågasatts med samma idoghet, om t ex Hilleberg bedömts vara bäst å nåt Stadium-tält hamnat sist på listan? :)

In the quiet words of Nelson Muntz:

7388.gif

avslutad210712

Gäst
Bukowski; sa:
... kolla upp serienumret. Varför betala en massa tusenlappar för en produkt som inte håller vad den lovar.
[Ändrat av Bukowski 2006-04-24 kl 14:48]

Vilken tur att alla tillverkare har serienummer på sina tält så man kan spåra upp och byta ut defekta tält eller tältdelar kostnadsfritt för köparen.

Tur att Hilleberg har så bra koll. Hade det varit nån annan tillverkare hade jag tyckt att det lät som en dålig bortförklaring. Med serienummer på alla tälten blir det förstås mycket lättare att ta hand om alla dåliga tält. Tack vare sitt kvalitetssystem så kan det ju hantera alla möjliga kvalitetsbrister. Det är ju perfekt när nån gör kontroller av kvaliteten åt dem.
Det är inte dumt.

Att hilleberg lagar bra tält är det väl ingen som tvivlar över, men knepigt är det att hilleberg säljer tält som de vet är av sämre kvalitet än normalt... ?

Toffs; sa:
knepigt är det att hilleberg säljer tält som de vet är av sämre kvalitet än normalt... ?

Helt klart. Det är lite "Opps, märkte ni att vi prånglade ut de tälten?"

Men de har i alla fall erkänt att de har missat i kvalitetskollen, istället för att köra Mercedes-stilen "Ach, det är ni som har använt bilen fel om den välter. Eller om elsystemet pajar. Eller rostar efter ett halvår."

Nordesjö; sa:
Men de har i alla fall erkänt att de har missat i kvalitetskollen

Som gammal webbutvecklare och kundansvarig så kan jag inte mer än att säga att de gör rätt. Vägen till lyckliga kunder går inte bara genom en perfekt produkt. Det går minst lika mycket genom hanteringen när kunden upptäcker brister.

En kund som fått en produkt som inte håller måttet men som fått en bra behandling efter är ofta en mycket bättre referens än en som fick vad den önskade från början.

Re: Re: Jag vill också yttra mig utan att läsa på!

Nordesjö; sa:
Elementärt :)
Av det skäl som Hilleberg ständigt själva framför: ett tält som är bara är "tillräckligt" vattentätt när det är nytt är inte vattentätt efter 10 år*.
Och omvänt: ett tält som är vattentätt med marginaler när det är nytt är tillräckligt vattentätt när det är 10 år.

Det är ju exakt det som Hilleberg säger att vi betalar för när vi köper deras tält: marginaler och livslängd!
Har ni andra haft problem med att era tält (av olika märken) börjar läcka med tiden? Av äldre tält har jag mest legat i Haglöfs- och Fjällräventält från 70-talet, och inte har de läckt under de ösregn jag tältat i, trots att tälten har många tiotals år på nacken och hundratals utenätter. Det enda jag sett läcka ordentligt var när några klasskamrater i nian tältade i en grop med ett Haglöfs från 80-talet och det formligen ösregnade, men där var det snarare skit bakom spakarna... Dessutom gällde läckaget tältbottnen och inte yttertältväven.

Och en vind så stark att den pressar vatten genom yttertältet har jag hittills inte upplevt. Däremot har jag sett åtskilliga tält blåsa sönder, och jag tror att det är ett större problem när det friskar i. Att vatten blåser genom yttertältet... Händer det? (oavsett fabrikat alltså).

Behöver jag säga att jag använder HB Nallo2 (numera GT)? Men, jag är inte ute efter att försvara just det tältet, utan snarare konstatera att de flesta tält idag är bättre än flertalet av oss kan begära.

Vi och ett annat par tältade utanför Kebne för snart tre år sedan. Vi hade ett no-name ryggåstält inköpt på B&W 1978 (sprayade impregneringsspray på det innan vi åkte). Det andra paret hade ett nytt HB Nallo 3 GT.

En kväll/natt så upplevde vi det värsta åskoväder jag varit med om. Vårt billiga tält stod emot regnet perfekt men Hilleberg tältet läckte vatten någonstans vid ventilen vid ingången.

HB tältet var naturligtvis överlägset vårt i alla andra avseenden, men faktum kvarstår, ett 25 år gammalt lågpristält höll tätt men inte HB tältet.

johnmm; sa:
Vi och ett annat par tältade utanför Kebne för snart tre år sedan. Vi hade ett no-name ryggåstält inköpt på B&W 1978 (sprayade impregneringsspray på det innan vi åkte). Det andra paret hade ett nytt HB Nallo 3 GT.

En kväll/natt så upplevde vi det värsta åskoväder jag varit med om. Vårt billiga tält stod emot regnet perfekt men Hilleberg tältet läckte vatten någonstans vid ventilen vid ingången.

HB tältet var naturligtvis överlägset vårt i alla andra avseenden, men faktum kvarstår, ett 25 år gammalt lågpristält höll tätt men inte HB tältet.

Jag var på Jysk igår och såg att de fått in några tält av fjäll- och lättviktstyp. Inget kostade över 500 kr. Kan inte någon kosta på sig ett sådant och testa i vetenskapens namn :)

Jörgen

JYSK

Jag köpte ett på skoj förra sommaren. Det var inte bara på skoj förresten,jag behöver ett mindre tält än mitt Keron, och kraven är förstås annorlunda.

Det var ett tunneltält som man får bra plats i för två personer. I ena änden är det myggnät mot "sovrummet" och en liten absid.
Det är bara ingång i ena änden och det är enkel duk. Tror det är nylon med PU. Botten är sån där armerad PE eller nåt som det brukar vara i billighetstält.

Tältet är lätt och litet ihoppackat. Det är nån söm där det ser ut som om jag skulle ha varit och trasslat med undertråden, annars är det väl inga direkta brister i själva utförandet. Jag har använt det i sommarväder och ned till enstaka plusgrader. Det blir kondens på insidan. Jag tror inte att det har regnat på det ännu. Det är också perfekt ifall sonen vill campa med en kompis på egen hand.

Jag minns inte vad det väger, men det är ju rätt lätt med den enkla duken.
Jag tror som jag nämnt tidigare att det kostade typ 100 spänn, fast det var rea då. Det var bekvämare och billigare att köpa det än att sy en tarp. Det väger förstås mer än en lätt tarp, men är ju faktiskt ett riktigt tält.
Jag tänker inte vintertälta i fjällen med det.

Men jag tycker det kan vara på sin plats med en jämförelese med t ex HB-tält. Inte för att jag menar att det är samma sak, utan för att man kan fundera lite över pris/prestanda-förhållandena, samt de specifika behoven.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
zzeezz Tälttest på smartson Bo och sova 2
Ström Tälttest i Utemagasinet Bo och sova 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg