Hej,
Hade behövt lite råd angående tält för fjällvandring. Vi är fyra stycken ungdomar som ska fjällvandra (Vakkotavare-Nikkaluokta) i mitten av augusti och behöver inhandla ett tält. Då vi alla är studenter så är vår budget begränsad och därför finns inte utrymme för några jätteutsvävningar gällandes tält.
Tror ni ett tremannatält kan fungera om man sover tajt? (Vi är alla ganska små)
Jag skulle vilja sticka ut hakan här och påstå att val av tält faktiskt inte är sådär jätteviktigt. Särskilt som ni skall gå ledat där det finns fjällstugor att övernatta i i nödfall.
Mina första solovandringar i fjällvärlden gick jag med ett blått och orange campingtält inköpt på stadens Konsumvaruhus för 168 riksdaler. Problemet med billiga campingtält är främst att de inte är vindtåliga men med lite planering är det ingen större konst att välja tältplatser i någorlunda vindskyddad omgivning. Vad jag vill ha sagt är att köp tält efter plånbok och vill ni spendera mer pengar på er utrustning så satsa hellre dessa på saker som sovsäck och liggunderlag.
För övrigt håller jag verkligen med de som redan påpekat att det nog är smartare att två mindre tält än ett stort.