pulsmätare!?

Håkan K; sa:
Nämen herrejisses en sån negativ stämning det var här då. Att använda en apparat/utrustning är inte det samma som att låta sig styras av den. Det blir vad man gör det till!

Jag låter t ex mig inte styras av min gamla Volvo, vårt förhållande är nämligen det rakt motsatta. När jag vrider ratten åt höger (för att fortsätta färden i den riktningen) följer bilen mina instruktioner (bortsett från vissa tillfällen med obehagligt väglag).

Vem bestämmer om man ska springa vidare med ont i knäet? Pulsklockan eller den som springer? Kom igen nu, är ni helt viljelösa?

/Håkan

Ånej Herr am Dach, vi som efter moget övervägande har kastat pulsklockan ifrån oss är det icke, men ni stackare som fortfarande inte kan släppa den utan styrs av den likt Frodo av hans ring bör begrunda dess makt över er!

frodoringdragon.jpg


(Har du fått enna avhyvling av chiefen nu igen? Körde du inte med de anbefallda haddockska svordomarna???)

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2005-01-26 kl 14:50]
 
tigertamjaren; sa:
Ånej Herr am Dach, vi som efter moget övervägande har kastat pulsklockan ifrån oss är det icke, men ni stackare som fortfarande inte kan släppa den utan styrs av den likt Frodo av hans ring bör begrunda dess makt över er!
DU!!! Du och dina gelikar, har av fruktan för dessa tingestar förkastat dem, och därmed förkastat ett verktyg som kan hjälpa er att bli bättre och snabbare människor!

Sändarbältet, kodat eller okodat, styr inte era hjärnor! Pulsen som visas på displayen styr inte er löpning! Ni styr! Ta kontrollen över er rädsla! Ta kontrollen över er själva!!!

/Håkan

PS
tigertamjaren; sa:
(Har du fått enna avhyvling av chiefen nu igen? Körde du inte med de anbefallda haddockska svordomarna???)
Han blev sur som f...


PPS. Grattis på födelsedan, Tigern (ett par veckor i efterskott...)
[Ändrat av Håkan K 2005-01-26 kl 15:06]
 
Beppe; sa:
Läste texten med frågan om pulsmätare.
Varför är det aldrig någon som reflekterar över att det sitter ett kraftigt batteri i pulsbandet som man har på bröstet 5cm från hjärtat...
Visst, inget har hänt som man vet är kopplat till detta, men all strålning är ju ofarlig..... det vet ju alla.

Det är förmodligen bra mycket skadligare att lägga energi på att fundera över ett jäkla pluttbatteris eventuella skadlighet än att ha det på kroppen.

Min gissning är att musklerna i dina tår genererar ett större magnetfält än vad pulsmätaren gör.

En liten sidoreflektion: varför är det vanligen samma människor som är skraja för elektronikprylars magnetfält som köper "hälsosamma" magnetarmband och annat new-age-dravel?
"Det är enerschiiiiier!"
"Visst. En liter bensin över skallen och en tändsticka är också enerschiiiier."
 
Håkan K; sa:
DU!!! Du och dina gelikar, har av fruktan för dessa tingestar förkastat dem, och därmed förkastat ett verktyg som kan hjälpa er att bli bättre och snabbare människor!

Sändarbältet, kodat eller okodat, styr inte era hjärnor! Pulsen som visas på displayen styr inte er löpning! Ni styr! Ta kontrollen över er rädsla! Ta kontrollen över er själva!!!

Stackare, ni leva uppenbarligen helt ovetandes kuvade under det stora Polarögats ondsinta makt! Gör som vi fria, löpglada människor, släpp det vidriga svarta plastbältet och den ljusglödande klockan och bliv fria och snabbfotade! Klockorna kväver er!

(Om du vänder på klockan och tittar på undersidan och där finns en knappt synlig inskription som lyder "Stainless Steel" kan du vara förvissad om att du sitter fast i klockans makt!)

/ G

(Tack för gratulationen för övrigt...)
 
tigertamjaren; sa:
Stackare, ni leva uppenbarligen helt ovetandes kuvade under det stora Polarögats ondsinta makt! Gör som vi fria, löpglada människor, släpp det vidriga svarta plastbältet och den ljusglödande klockan och bliv fria och snabbfotade! Klockorna kväver er!
Aaaaooom, vi tillber den store finländske guden,
Aaaaooom, med det röda, blinkande IR-ögat, som suuuger in vårt medvetande, våra pulsdata, i en bättre värld
Aaaaooom, sändarbandet tar kontrollen
Aaaaooom, pulsgenomsnitt 153, standardavvikelse 6 slag
Aaaaooom, medelsnittshöjden över Kaknästornet
AAAAOOOM, kadensen ligger på Lance-nivå
 
Jag ber om ursäkt för mitt föregående inlägg, samt eventuella nedsättande kommentarer om människor som inte använder pulsklockor. Människor som inte använder pulsklockor är fina människor.

Jag är fri nu, fri från begäret och fri från kontrollen. Jag kan andas. Jag kan se klart igen. Jag har ingen lust att springa. Jag är normal.

/Håkan
 
Nordesjö; sa:
En liten sidoreflektion: varför är det vanligen samma människor som är skraja för elektronikprylars magnetfält som köper "hälsosamma" magnetarmband och annat new-age-dravel?
"Det är enerschiiiiier!"
"Visst. En liter bensin över skallen och en tändsticka är också enerschiiiier."

Reflektion över sidpreflektionen.
Förmodligen är det så för att de tror att magnetfält påverkar kroppen,och väljer då givetvis sådana magnetfält som de tror är bra för kroppen.

Den som tror att magnetfält inte påverkar kroppen kommer givetvis inte att köpa sånt dravel, utan köra med pulsklocka istället.

;-)

Hursomhelst så är det kul att se att pulsklockor kan uppröra så mycket och att så få diskuterar originalfrågan.

Jag tror också att batteriet har väldigt liten påverkan. Liksom likström och svagt. Lider man inte av sina magnetfält hemma i lägenheten så kan man nog vara lugn ;-)

/ Niclas
 
Om vi nu glömmer Frodo och hans ring, Lance Armstrongs löjligt höga kadens mm så finns det tydligen en mängd studier på magnetfält, strålning m.m. och olika sjukdomar som exempelvis cancer. Inte minst finns det ju farhågor om risker från mobiltelefoner och deras basstationer. Men en kort sökning på Google gav inget bra svar på frågan om eventuella risker, tyvärr.

SSI sade om en rapport ang. mobiltelefoni och hälsorisker för drygt ett år sen att "det inte finns några vetenskapliga belägg för att EMF (elektromagnetiska fält, min förklaring) från mobiltelefoner eller basstationer leder till skadliga hälsoeffekter så länge SSI:s allmänna råd efterlevs. Vi har redan tidigare rekommenderat dem som känner oro för eventuella hälsorisker från mobiltelefoner att använda handsfree eller ringa korta samtal."

http://www.ssi.se/News/newsEntire.asp?ID=83

Hittade en mängd länkar inom området i Läkartidningen, men där krävs login för att läsa http://ltarkiv.lakartidningen.se/trafflista?keywords=Elektromagnetiska+f%E4lt&ar1=1990

Möjligen har någon annan mer på fötterna än jag och kan dela med sig av detta?

Hursomhelst, det är antagligen bättre för hälsan med lite motion med pulsklocka än ingen motion alls.

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2005-01-27 kl 11:15]
 
En kompis som är urolog hävdar att vetenskapliga undersökningar entydigt visar på minskad spermieproduktion på män som brukar bära nallen i chickt fodral, fastsatt i livremmen.

/Håkan
 
Tro inte på doktorn

Håkan K; sa:
En kompis som är urolog hävdar att vetenskapliga undersökningar entydigt visar på minskad spermieproduktion på män som brukar bära nallen i chickt fodral, fastsatt i livremmen.

/Håkan

Spermieproduktion eller snarare egenskaper i spermaprov är något som varierar massor av kända och okända anledningar. Då och då poppar det t ex upp undersökningar där man undersökt ejakulationsprov och kopplar antal eller koncentration av spermier till t ex mountainbikecyklande. Massor med resultat men ingen har visat på effekt på fertilitet som är det egentligen enda intressanta. Att hävda att mobiltelefon är orsaken till skillnader kan man göra men sannolikt är skillnaderna man påstår sig hitta orsakade av något helt annat.

Vore intressant att ta del av underlaget för påståendet ovan.

Vad beträfrar ursprungsfrågan i tråden pulsband och radiosändaren i densamma samt eventuell påverkan från elektromagnetiskt fält så är batteriåtgången och effekten långt mindre än på en mobiltelefon. Dessutom är exponeringstiden sannolikt betydligt kortare för de flesta användare.

Hjärtat i sig ger ifrån sig ett elektriskt fält som inte är obetydligt. Kanske har även hjärtats fält oönskade effekter???
Ingen skulle väl ändå försöka isolera hjärtat från kroppen av den anledningen.

Thure
 
Re: Tro inte på doktorn

thureb; sa:
Hjärtat i sig ger ifrån sig ett elektriskt fält som inte är obetydligt. Kanske har även hjärtats fält oönskade effekter???
Ingen skulle väl ändå försöka isolera hjärtat från kroppen av den anledningen.
Tja, om hjärtat stör överföringen mellan pulsbandet och pulsklockan så...

/Håkan
 
Re: Re: Tro inte på doktorn

Håkan K; sa:
thureb; sa:
Hjärtat i sig ger ifrån sig ett elektriskt fält som inte är obetydligt. Kanske har även hjärtats fält oönskade effekter???
Ingen skulle väl ändå försöka isolera hjärtat från kroppen av den anledningen.
Tja, om hjärtat stör överföringen mellan pulsbandet och pulsklockan så...

/Håkan

Det är just det fältet som pulsbandet registrerar som en potentialskillnad mellan de två elektroderna på bröstet. Så det är egentligen ett EKG (Elektrokardiogram) man registrerar/mäter frekvensen på inte pulsen.

Thure
 

Liknande trådar