All säkerhet som inte är 100-procentig kan alltid bli bättre.
...och eftersom 100-procentig säkerhet inte existerar innebär det att all säkerhet kan bli bättre...
All säkerhet som inte är 100-procentig kan alltid bli bättre.
...och eftersom 100-procentig säkerhet inte existerar innebär det att all säkerhet kan bli bättre...
Beror på hur du definierar "Stockholmsområdet" (Stockholms kommun? Stockholms län? Hela Mälardalen?), men givetvis ligger det något i vad du säger. Men man har ändå ett val: man kan åka på en sjö med färre boende i närheten eller en med fler boende i närheten. Och om sjön inte är pytteliten kan man åka förbi nära bebyggelse eller hålla sig på längre avstånd från bebyggelsen. Ju närmare man åker bebyggelse, desto mer lockar man ut de boende där. Om isen är stadig kan det vara OK, men är den marginellt bärig kanske man bör tänka om.
Mja, om det nu är mina skattepengar som går åt för att rädda alla möjliga dårfinkar så är det inte mitt val, och enbart mitt val, att låta bli att pröjsa...Om jag väljer en hobby, investerar min tid och mina pengar i att skaffa mig god kunskap och säker utrustning så är det mitt val, och enbart mitt!...
...Inte en chans att jag på något sätt skulle anse mig vara ansvarig för andra människor och deras beslut.
Ja, trender är ju en sak och individer en annan. Eller består trender just av idel individer, individer, individer...? Ungefär vad jag ville illustrera ovan.Sett som trend så är det naturligtvis påverkat från olika håll.
Nu handlar det dock inte om trenden, ser man det till individnivå så är det ändå ditt beslut att gå ut på isen trotts att du saknar både det ena och andra.
Om mitt exempel med ica inte var bra, kan du inte förklara var gränsen går då?
För vilka handlingar behöver jag inte tänkta på att ta ansvar för eventuella människor som ser mig och följer efter, och för vilka har jag ett ansvar att tänka åt dessa människor? Vore himla trevligt att veta vad som är okej och inte...
Det är samma gråtrista svenska mentalitet som lyser igenom här, det finns alltid någon som är ansvarig och jag som individ ska inte kunna belastas med konsekvenserna av mitt eget handlande!
Suck säger jag bara...
Jag håller helt med dig Martin, jag tror varningarna är rätt solklara vid det här laget. Samma sak med klubbarna, de jag sett har verkligen tagit sitt ansvar. Där har det nästan slagit över; för att få åka med i skridskogänget (eller ens få en snabbinfo om hur man står på fanstygen) så måste man ha gått klubbens tre (!) introkvällar. Lite scoutvarning nästan, helst ska man ha certifikat och diplom på att man kan knyta skorna själv. Fast kanske är det nödvändigt, m t p den mediala uppmärksamhet skridskoolyckorna fått.När olycksantalet är så litet som i det här fallet är det kanske inte ens förnuftigt att diskutera vad "vi", "man" eller "samhället" bör göra åt riskerna.
"Vi", "man" eller "samhället" har kanske redan gjort vad som krävs, och det skulle bli ungefär lika många olyckor även om satsade järnet på upplysning och reglering. Är en nollvision ens trovärdig? Kan vi tro på att vi säkert kan förhindra att en eller två personer drunknar när de skridskoplurrar?
Att man inte ska spela hockey på två cm tunn is fem meter ifrån stadens största lekpark är väl ganska självklart