Anders kanske det inte behöver bli så krångligt. Du har kanske bara för avsikt att åka på plogade banor på Storsjön vid Östersund?
Bra skor och sidoinställningsmöjlighet på skridskorna borde räcka rätt bra. Förstår inte varför du skulle behöva stavar...
Thure
Nä, stavarna använder jag bara för skidåkningen, varför krångla till det när man åker skridskor?
Nä, jag menar bara att man lätt får intrycket att LF-skridsko skulle vara nåt slags livsfarlig sport men där riskerna kan elimineras genom välorganiserad utbildning och rigorös säkerhetsutrustning. När jag utgår från mig själv så känns det varken lockande att genomgå en massa säkerhetsarbete eller att vara ständigt rädd (eller fördenskull invaggad i "falsk" säkerhet). Har bekanta som inte fått vara med och åka i grupper för att de inte genomgått (läs: betalat för och genomgått) två-tre(!) kurser, och samma sak när de velat hyra utrustning.
Jag förstår varför. LF har blivit populärt på kort tid och det har medfört en del olyckor, vissa med dödlig utgång. Medieintresset har varit stort. Detta möter man (precis som t ex under kriget mot terrorn, vilket paradoxalt blivit en terror i sig!) med säkerhetskrav och mer utrustning. Gå med i en klubb, åk med andra i klubben, klubben har fasta regler på beteende och utrustning etc etc. Det är begripligt i någon mån.
Jag är själv inget fan av risktagande (är svinrädd för en massa saker och har rätt stor respekt för is), men om jag utgår från mig själv så låter ovanstående rätt, well, meckigt. När jag en dag provar LF-skridskor (har åkt runt på sjöarna på hockeyrör en del, men det är väl ungefär som att köra MTB på landsväg?) så kommer jag att göra det där jag på goda grunder tror isen är säker. Jag kommer inte fråga en käft om lov, och det kommer att gå bra. Med minimal utrustning. Precis som när jag provade off-piståkning (fan, d var väl på trälagg på nåt hygge med 10 graders lutning...). Inga laviner där inte.
Precis därför drog jag parallellen med skidor på isen. Ingen skulle få för sig att organisera upp det på samma sätt, eftersom det inte har kameraljuset på sig på samma vis som skrinnandet. Och tack och lov för det.
Sunt förnuft... Det låter så tråkigt. Och osäkert, om man jämför med snusförnuftiga regler för ditten och datten och en massa specialutrustning. Antar att det var samma som Martin Fjäderlätt menade ovan, att de med barnvagn eller bandyklubba på isen troligen håller sig där det är flera decimeter is.
Jag förstår varför det blivit som det blivit, men jag vill fästa uppmärksamheten på att det riskerar att skrämma bort presumtiva utövare. Ungefär som att man inte skulle kunna åka utför utan två-tre lavinkurser, lavinsond, Recco och sån där airbag-ryggsäck. Ingen är väl så tokig att den påstår det? Men drar man ut på orörd lössnö i lavinfarliga branter så ska man överväga det. Eller att stanna hemma.