Rent allmänt anser jag att det är OK att ta till i princip alla hjälpmedel (inom ett "inte störa, inte förstöra"-resonemang). Sedan är det helt OK att hojta från morgonsofforna så länge man gör detta på ett sanningsenligt sätt.
Det är i mina ögon inte fel att marknadsföra sig själv. Om nån trots att den inte var "bäst" på att klättra får spons så varför inte? Så länge den var uppriktig med hur expeditionen genomfördes är det ju ingen annans problem. Personen var väl bara bättre på att tala för sig/var snyggare/la mer tid på att ragga sponsorer än en bättre klättrare som inte har sponsorer.
Jo, det är klart att det kan bli nån annans problem. Tex för den som letar sponsorer till ett genuint nydanande projekt, medan hela sverige fortsätter tro att en annan, medioker äventyrare is da shit. Sporten som helhet blir lidande och folk fortsätter hoppa 1.50 eftersom ribban ligger där. Men naturligtvis kan vi inte förbjuda skicklig marknadsföring. Däremot kan vi, som jag påpekat förr, bli bättre på att visa upp verkligt bra klättring. Men där verkar alpinisterna själva vara ljumt inställda, och det är svårförklarligt.