Klättring är något personligt. Ett sorts politiskt ställningstagande skulle man kanske kunna säga. För klättring betyder inget för omvärlden. Inget påverkas av att jag klättrar tex Alpenliebe på Cima Ovest nordvägg. Få vet vad det är för berg, och ingen vet vad det är för led och ingen annan än jag bryr mig. Detta är för mig är själva poängen med klättringen. Klättring betyder inget och påverkar ingen annan än mig. Samma sak gäller Everest.
/.../
För mig och många andra som klättrar tror jag det handlar om att man vill prestera på bergens villkor. Det är osäkerheten om vad som ska komma och kompromisslösa villkoren berg erbjuder som lockar. Få klättrar för att stå på en specifik topp. Många drivs av en linje som dom vill klättra snarare än själva toppen. Det är en bonus. Så vägen dit är viktigare än målet. Att komma upp har inget självändamål utan det är klättringen som betyder något. Där med så är stilen avgörande för hur tillfredsställande klättring är.
Andra kan fylla på.
Jag citerar inte allt, men allt var intressant! Tack och bock!
Citatet har jag tagit med därför att jag kan sympatisera med förhållningssättet. Jag tror också att någonstans i dess periferi möts amatören och den kvalificerade alpinisten. Skillnaden är bara att amatören har mer blygsamma utmaningar. Den som hamnar utanför är den glorifierade turisten ...