Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Prylträffar?
- Trådstartare nermander
- Start datum
Re: Knivstatrakten.
Har ju skrivit en del om det ovan. Det bör ju vara en plats där det är ok att tälta (och finns träd för de som kör med hängmatta?, stort plus om det finns tillgång till dricksvatten, men framförallt en plats som det är lätt att ta sig till.
Nån hyffsat stor badplats eller liknande skulle nog kunna vara lämpligt, där brukar det ju finnas parkering, gräsmattor, vatten, busshållplats etc (problemet är väl att bussturer till sådana inte går när det inte är badsäsong).
marcusen; sa:Oja. Jag bor i knivsta, vad är vi ute efter för typ av plats? här finns allt
Har ju skrivit en del om det ovan. Det bör ju vara en plats där det är ok att tälta (och finns träd för de som kör med hängmatta?, stort plus om det finns tillgång till dricksvatten, men framförallt en plats som det är lätt att ta sig till.
Nån hyffsat stor badplats eller liknande skulle nog kunna vara lämpligt, där brukar det ju finnas parkering, gräsmattor, vatten, busshållplats etc (problemet är väl att bussturer till sådana inte går när det inte är badsäsong).
Jag tycker att det låter som en strålande idé!
Stockholm/Uppsala-trakten är fint för mig.
Det bör vara ett ställe som man enkelt kan ta sig till från närmsta stadens centrum.
Stockholm/Uppsala-trakten är fint för mig.
Det bör vara ett ställe som man enkelt kan ta sig till från närmsta stadens centrum.
På
Jag är på.
Varför inte Djurgården eller Haga i Stockholm? Vid Koppartälten (Haga) finns ett fik också.
När? Söndagen 28:e september (dan efter Lidingöloppet)?
/ G
Jag är på.
Varför inte Djurgården eller Haga i Stockholm? Vid Koppartälten (Haga) finns ett fik också.
När? Söndagen 28:e september (dan efter Lidingöloppet)?
/ G
Norr om Stockholm, c.a. en mil norr om Åkersberga, ligger Tärnanområdet, som Roslagsleden passerar igenom. Buss från Tekniska Högskolan till Lövhagen, sedan 3 km vandring till första vindskyddet, alternativt bil så blir det ännu kortare vandring, c.a. 2 km vandring. Fint område, bra dricksvatten, gott om träd. Kanske vore en trevligare inramning än Haga mfl. ställen?
Mvh Raskesven
Mvh Raskesven
Raskesven; sa:Norr om Stockholm, c.a. en mil norr om Åkersberga, ligger Tärnanområdet, som Roslagsleden passerar igenom. Buss från Tekniska Högskolan till Lövhagen, sedan 3 km vandring till första vindskyddet, alternativt bil så blir det ännu kortare vandring, c.a. 2 km vandring. Fint område, bra dricksvatten, gott om träd. Kanske vore en trevligare inramning än Haga mfl. ställen?
Mvh Raskesven
Verkar ju trevligt ju:
http://www.utinaturen.nu/Omraden/vallentuna/tarnan.htm
Re: På
Vi pratar ju (väl?) om en träff som skall inkludera övernattning och jag tror faktiskt inte det är tillåtet att tälta i Stockholms parker...
tigertamjaren; sa:Varför inte Djurgården eller Haga i Stockholm? Vid Koppartälten (Haga) finns ett fik också.
Vi pratar ju (väl?) om en träff som skall inkludera övernattning och jag tror faktiskt inte det är tillåtet att tälta i Stockholms parker...
Raskesven; sa:Norr om Stockholm, c.a. en mil norr om Åkersberga, ligger Tärnanområdet, som Roslagsleden passerar igenom. Buss från Tekniska Högskolan till Lövhagen, sedan 3 km vandring till första vindskyddet, alternativt bil så blir det ännu kortare vandring, c.a. 2 km vandring. Fint område, bra dricksvatten, gott om träd. Kanske vore en trevligare inramning än Haga mfl. ställen?
Trevligare än Haga är det nog, fast det uppfyller ju inte min vision att de som inte bor i Sthlm inte ska behöva åka in till stan och vända. Fast det är väl kanske enklare att ta sig dit än att via Märsta/Arlanda ta sig till Knivstahållet.
Jag tror det är viktigare att bestämma en tid och plats så det i alla fall blir nåt (alla kommer ju ändå inte att kunna samma tidpunkt så...).
Bussen från Tekniska Högskolan kräver nu ett byte såg jag. Däremot går buss 625 från Danderyds sjukhus direkt till Lövhagen (avstigning mellan Brottby och Söderhalls trafikplats):nermander; sa:Raskesven; sa:Norr om Stockholm, c.a. en mil norr om Åkersberga, ligger Tärnanområdet, som Roslagsleden passerar igenom. Buss från Tekniska Högskolan till Lövhagen, sedan 3 km vandring till första vindskyddet, alternativt bil så blir det ännu kortare vandring, c.a. 2 km vandring. Fint område, bra dricksvatten, gott om träd. Kanske vore en trevligare inramning än Haga mfl. ställen?
Trevligare än Haga är det nog, fast det uppfyller ju inte min vision att de som inte bor i Sthlm inte ska behöva åka in till stan och vända. Fast det är väl kanske enklare att ta sig dit än att via Märsta/Arlanda ta sig till Knivstahållet.
Jag tror det är viktigare att bestämma en tid och plats så det i alla fall blir nåt (alla kommer ju ändå inte att kunna samma tidpunkt så...).
http://www.sl.se/ficktid/vinter/v625.pdf
Denna buss går även i andra riktningen, dvs. från Norrtälje för de som kommer därifrån. Som jag ser det finns det bara tre områden rimligt nära runt Stockholm som kan bli aktuella, om det ska finnas bra vatten och vara riktig natur så det blir givande inte bara ur prylsynpunkt. Tanken är väl övernattning? I så fall måste ju alla ta sig från stan, oavsett om man redan är här eller måste "vända", så din vision blir nog knepig att uppfylla.
1.Tärnanområdet
2.Nacka/Tyresta området
3.Gnesta-Mölnbo-Yngernområdet
Samtliga nås med kollektivtrafik från Stockholm och kort vandring.
Är man beredd att kuska upp från t.ex Göteborg så är det väl inte så besvärligt att ta sig till Danderyds sjukhus och kliva upp på en buss? Jag tyckte platsen var bra jag.
Heja Stockholm!
Det verkar som om det är mest Stockholmare som sitter vid datorn och planerar sina utfärder. De som redan bor ute i "bushen" är väl ute och jagar älg, vallar får eller något annat. (Det här var inte alls illa menat till er ute i landet.) Det är klart att Stockholm är ett stort "upptagningsområde" för en sådan här grej. Jag tycker att det vore roligt att följa med på något sånt här. Det kan ju bli väldigt lärorikt för oss lite mindre vana på olika områden.
Det verkar som om det är mest Stockholmare som sitter vid datorn och planerar sina utfärder. De som redan bor ute i "bushen" är väl ute och jagar älg, vallar får eller något annat. (Det här var inte alls illa menat till er ute i landet.) Det är klart att Stockholm är ett stort "upptagningsområde" för en sådan här grej. Jag tycker att det vore roligt att följa med på något sånt här. Det kan ju bli väldigt lärorikt för oss lite mindre vana på olika områden.
Raskesven; sa:Som jag ser det finns det bara tre områden rimligt nära runt Stockholm som kan bli aktuella, om det ska finnas bra vatten och vara riktig natur så det blir givande inte bara ur prylsynpunkt.
Rimligt nära för vem?
För de som inte bor i Sthlm så är det väl inte bättre med nåt av de uppräknade områdena än det föreslagna Knivsta?
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg