Prylträffar?

nermander; sa:
Raskesven; sa:
Som jag ser det finns det bara tre områden rimligt nära runt Stockholm som kan bli aktuella, om det ska finnas bra vatten och vara riktig natur så det blir givande inte bara ur prylsynpunkt.

Rimligt nära för vem?:)

För de som inte bor i Sthlm så är det väl inte bättre med nåt av de uppräknade områdena än det föreslagna Knivsta?
Rörsjöparken i Malmö vore rimligt nära (för mig, alltså) :)
När tänker ni att jippot ska gå av stapeln?

/Håkan

nermander; sa:
Raskesven; sa:
Som jag ser det finns det bara tre områden rimligt nära runt Stockholm som kan bli aktuella, om det ska finnas bra vatten och vara riktig natur så det blir givande inte bara ur prylsynpunkt.

Rimligt nära för vem?:)

För de som inte bor i Sthlm så är det väl inte bättre med nåt av de uppräknade områdena än det föreslagna Knivsta?
För de flesta ute i landet finns det väl inga direktförbindelser till Knivsta? Det gör det däremot till Stockholm. Och från Stockholm är det närmre till de uppräknade ställena än till Knivsta. Jag har inte sett några mer konkreta förslag än vindskyddet jag nämnde i Tärnanområdet. Men kör någonstans i Knivsta eller var du vill.

Man kan ju ställa kravet att man skall kunna ta sig till stället via direktförbindelse + en sväng med lokaltrafik + promenad. Jag tror inte alla har lust att brottas med en massa bussbyten och sådant i en okänd stad. Särskilt inte om den okända staden är Stockholm.

Jag tänker omedelbart på Nackareservatet, och de inledande etapperna på Sörmlandsleden. Det går ju tunnelbana fram.

Jag tror också att jag skulle kunna försöka dra med ett par polare som är produktutvecklare på ett par av landets pryltillverkare, att visa upp och ta emot synpunkter på prylar.
Om det är önskvärt, alltså.

Raskesven; sa:
För de flesta ute i landet finns det väl inga direktförbindelser till Knivsta? Det gör det däremot till Stockholm. Och från Stockholm är det närmre till de uppräknade ställena än till Knivsta.

Ja, men till Knivsta kan man även ta sig från Uppsala (och eventuellt Norrtälje).

Men som jag också skrev så är det nog viktigare att vi bestämmer en plats än var den ligger.

Det var ju nån som bodde i Knivsta så han kanske kommer med nåt bra förslag. En snabb grävning på kartor visade t.ex. nåt ställe som heter Pilsbo som verkar ligga längst Upplandsleden. Vet dock inte så mycket om det... Går kanske inte att komma dit med buss (men kollade inte hur långt det är från Knivsta).

Nordesjo; sa:
Man kan ju ställa kravet att man skall kunna ta sig till stället via direktförbindelse + en sväng med lokaltrafik + promenad. Jag tror inte alla har lust att brottas med en massa bussbyten och sådant i en okänd stad. Särskilt inte om den okända staden är Stockholm.

Jag tänker omedelbart på Nackareservatet, och de inledande etapperna på Sörmlandsleden. Det går ju tunnelbana fram.

Jag tror också att jag skulle kunna försöka dra med ett par polare som är produktutvecklare på ett par av landets pryltillverkare, att visa upp och ta emot synpunkter på prylar.
Om det är önskvärt, alltså.
Samtliga områden jag nämnde uppfyller (nästan) det kravet. Försökte ta fram de områden som låg så nära Stockholm som möjligt, som det är så lätt att ta sig till som möjligt, samtidigt som det skulle var bra vatten, fin natur och så, så man samtidigt med prylarna kommer ut i skogen. De ska väl också studeras i sitt rätta element? Då kan vi ju direkt testa produktutvecklarnas nya superdunder ultralätta garanterat vattentäta förslutningen mellan byxor och känga för vad:)

Nacka och tunnelbana; det är Björkhagen du tänker på då? Just den inledande etappen på Sörmlandsleden har jag hittills hoppat över. Där är man ju fortfarande så inramad med Bollmora i söder. Men om vattnet och naturen där är bra så kan ju det vara ett alternativ.

Tärnan: X-Stockholm-buss Lövhagen-kort vandring längs Roslagsleden

Söder om Yngern: X-Stockholm-pendeltåg Mölnbo-kort vandring längs Sörmlandsledens anslutning

Tyresta (nationalparken?): X-Stockholm-tunnelbana Gullmarsplan + buss Nyfors- kort vandring (Ok, här tillkom en buss, har inte kollat om det finns smidigare sätt). Går ju också buss till andra änden, dvs. Tyresta by. Finns också andra kommunikationsvägar in till Tyresta.

Bara några förslag:)

nermander; sa:
Raskesven; sa:
För de flesta ute i landet finns det väl inga direktförbindelser till Knivsta? Det gör det däremot till Stockholm. Och från Stockholm är det närmre till de uppräknade ställena än till Knivsta.

Ja, men till Knivsta kan man även ta sig från Uppsala (och eventuellt Norrtälje).

Men som jag också skrev så är det nog viktigare att vi bestämmer en plats än var den ligger.

Det var ju nån som bodde i Knivsta så han kanske kommer med nåt bra förslag. En snabb grävning på kartor visade t.ex. nåt ställe som heter Pilsbo som verkar ligga längst Upplandsleden. Vet dock inte så mycket om det... Går kanske inte att komma dit med buss (men kollade inte hur långt det är från Knivsta).
E18 passerar en halvmil väster om Tärnanområdet, så det är inte omöjligt att ta sig dit heller.

Ja, vi får väl se vad Knivstamannen säger.

Nässjö

Egentligen borde sådan här evenemang läggas i den lilla hålan Nässjö. Hit tkan man åka direkttåg både från Stocholm, Göteborg och Malmö. Här finns även gott om skog och även Höglandsleden utgår härifrån.

Om man inte kan komma överens så får det väl bli flera ställen. Det är väl bara att bestämma en tid o plats så får de som kan o vill komma dit. Passar det inte så får man försöka ordna ett alternativ då.

/Niklas

Länna kan vara svaret på vår fråga. Ligger 20 km Ö om Uppsala och 4 km v om Almunge. Upplandsleden går förbi där och det ligger en badplats där invid Lötsjön, avskilt men ändå nära, badplatsen ligger i kvällssol :) . Bussar går från Uppsala - Länna- Almunge- Norrtälje.
http://www.upplandslokaltrafik.se/

Se linje 809.

Det går även bussar till Almunge från Märsta, Arlanda (806) men då får man traska efter den vackra Upplandsleden i ca 5 km.

Låter det intressant? Gå in i så fall på http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html och leta reda på Länna i Uppsalalän.

/Robert, jag kommer

Re: Harsjön?

tigertamjaren; sa:
.....
Vindskyddet i Tärnan-området, är det det som ligger på östra sidan av (Lilla) Harsjön vi pratar om?

http://www.osteraker.se/roslagsleden/roslagsleden.html

Är praktiskt taget uppvuxen där i skogen.

/ G
Just precis, det var vindskyddet vid Lilla Harsjön jag syftade på. Dit är det ju relativt lätt att ta sig från olika håll och kanter, när nu "Stockholmsgruppen" skulle inleda det hela, och bra miljö för utefolket.

Vad ska vi göra då?

Länna verkar vara mer åt den typ av plats jag tänkte mig, jag ska förklara varför. Det finns ett fenomen som jag märkt när man försöker ordna såna här sammankomster: Stockholmare (framförallt) har en tendens att inte vilja boka upp sig 100%-igt för nånting. Jag vet inte om det är rastlöshet eller nån rädsla för att missa något annat bra, men mönstret är att man vill ha lätt att ta sig ifrån träffen om det verkar tråkigt. Det är därför jag inte riktigt tror på att ha det för nära Stockholm, jag tror att risken är stor att många avviker på lördagskvällen vilket gör hela träffen urvattnad. Men visst kan vi ha Tärnan som ett alternativ.

Träffen bör ju ha nåt slags program också. Exakt programpunkter får vi väl spåna lite fritt runt, men en grov stomme tänkte jag mig så här:

Lördag förmiddag är "samlingstid", den är allså reserverad för att folk ska kunna ta sig dit och hälsa på varandra lite.

Lunchen lagar var och en för sig (men naturligtvis kan det vara kul om folk tar med sig nån egen specialare och visar upp och låter andra smaka).

Sen eftermiddagen borde väl kunna bli två "programpass" med mellanliggande fika.

Middagen borde man försöka göra nåt kul av, nån som har förslag? Helstekt spädgris tar väl lite lång tid men vore kanske en kul grej? (Det måste ju dock samordnas framförallt ekonomiskt.)

På kvällen bör det ordnas någon form av aktivitet. Jämförelse av lampor??:) Nä, nåt roligare borde det vara, var inne på nåt mer "lekaktigt".

Eftersom folk har olika sämnbehov bör nog programmet sluta framåt 22 men för nattugglorna kan ju lägerelden brinnan några timmar till med plats för historier om 30-kilos ryggsäckar på dagsturer och sånt:)

Enskild frukost (och demonstration av olika varianter av morgontoalett?:) och sen nåt programpass fram till lunch.

Enskild lunch, och avfärd för de som har långt hem men möjlighet att stanna kvar en stund för de som inte har så långt hem.

Synpunkter? (Kanske borde göras en ny tråd av det?)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg