Prylträffar?

Spanska mått.

malindo; sa:
Om ni vill test ert gear i lite lagom bergig terräng som omväxling sà samlas vi pà Mallis! Upp till 35 man kan övernatta i övernattnings-stugan Tossals verds, t.ex
P3210033.jpg

.....
Mvh / Mats
Lustigt. Är sträckorna, avstånden, till stugorna angivna i tidsåtgång? Vilken snitthastighet måste man hålla för att ta sig till en stuga på angiven tid? Är det samma snitthastighet till varje olika stuga, eller har de mätt snitthastigheten för vandring till varenda stuga?:)

Mvh Raskesven

Re: Spanska mått.

Raskesven; sa:
malindo; sa:
Lustigt. Är sträckorna, avstånden, till stugorna angivna i tidsåtgång? Vilken snitthastighet måste man hålla för att ta sig till en stuga på angiven tid? Är det samma snitthastighet till varje olika stuga, eller har de mätt snitthastigheten för vandring till varenda stuga?:)

Mvh Raskesven
Detta är standard nere i Europa, tex i alperna osv. Stämmer ganska bra när man väl kalibrerat sig. Ett avståndsmått i km är mindre informativt när det är mycket höjdskillnad, alltså är det olika snitthastigheter.

Mikael

Spansk (mallorkinsk) precision

Observera att det stâr exakta "4 timmar och 5 minuter", och inte nâgra halv-slafsiga, vulgära och oprecisa "4 timmar".

Mvh / Mats

Re: Re: Spanska mått.

Mikael_B; sa:
Raskesven; sa:

Mvh Raskesven
Detta är standard nere i Europa, tex i alperna osv. Stämmer ganska bra när man väl kalibrerat sig. Ett avståndsmått i km är mindre informativt när det är mycket höjdskillnad, alltså är det olika snitthastigheter.

Mikael
Verkligen. Alltid lär man sig något nytt. Har inte vandrat mycket nere på kontinenten, lite i Österrike för många år sedan men jag hade inget minne av tidsangivelser.

Re: Spansk (mallorkinsk) precision

malindo; sa:
Observera att det stâr exakta "4 timmar och 5 minuter", och inte nâgra halv-slafsiga, vulgära och oprecisa "4 timmar".

Mvh / Mats
Hur lång rast kan man ta, utan att det spricker? Eller är det effektiv tid, utan "snittraster" inkluderade som avses?
[Ändrat av Raskesven 2003-08-28 kl 22:53]

Det rör sig om effektiv tid; rasttid fâr man lágga till själv beroende pà hur lánge man rastar.

Faktum är att de dár angivelserna brukar stämma riktigt bra.

Se upp dock: de skyltar du ger som exempel ligger pà Mallorka, och idag har jag fâtt reda pà att detta ár en turistfälla. Jag har aldrig riktigt fattat vad en tursitfálla är för nâgot, men nu fattar jag att det màste var de där övertäckta, djupa groparna med vässade bamburör i botten som brukar ligga pà vál valda platser längs dessa leder.

Kanske säkrare att testa tiderna i exempelvis Andorra:

cpic3e9a7161294c3.jpg

Blunder

malindo; sa:
Se upp dock: de skyltar du ger som exempel ligger pà Mallorka, och idag har jag fâtt reda pà att detta ár en turistfälla. Jag har aldrig riktigt fattat vad en tursitfálla är för nâgot, men nu fattar jag att det màste var de där övertäckta, djupa groparna med vässade bamburör i botten som brukar ligga pà vál valda platser längs dessa leder.

Nu blir jag lite tveksam här, går Malindo på hörsägen, utan nån egentlig kunskap om vad han pratar om? Du sitter väl inte och klipper och klistrar från nätet??? Bättring!

Jag som såg fram mot EXAKT 2 timmar och 5 minuters vandring från den däringa skylten till det så hett eftertraktade Tossals Verds. Och så får man höra att väl framme vid målet ska man jagas ner i en grop av ondsinta mallorkiner för att sen grillas över öppen eld och ätas upp av tyska cykelturister (i tron att de deltar i en uppsluppen grisfest).

Men visst, Andorra kan man också cykla och vandra i har jag hört...

/ G

Hallö-Mallorca. Klart slut

Tyska cykelturister behöver du inte bekymra dig om, ty de är de första som gâr hädan.. Eftersom de tror att Mallorca är en ö som byggts upp extra för dem och deras cykelträning, blir de alltid lika förvânande nár det dyker upp livs levande mallorkiner med sina bilar pà landsvägarna där de ligger i klunga mitt i vägen, och sen är det kört.

Har förutom den lite tama men väldigt vackra landsvägspromenaden Lloseta-Tossals även knallat varvet Cúber - Tossals Verds - Cúber, vilket tar sisàdär en 4-5timmar beroende pà rasternas längd. Fin liten tur, om än lätt (familje-vänlig!). Ett av avsnitten gâr genom nâgra gamla tunnlar, varför fick- eller pannlampa rekomenderas. T.o.m. ett litet vad, samt frivillig avstickare (+10 min) till källa med urgott vann. Man passerar áven gamla coola vattenviadukter som anlades pà 1700-talet (fast de ser ut att vara frân romar-tiden, minst).

Klippa och klistra: Pyttsan!

Mvh / Mats

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg