Problem med bakväxeln, help !

Hej!

Ny här på forumet och tänkte testa om någon kan hjälpa mig med ett störande problem.

Köpt en begagnad dh-cykel, och har lite problem med bakväxeln....


Bakväxeln kan inte på egen hand gå i högsta växeln på något sätt. Jag har tagit loss vajern och kollat ändlägena osv, men man måste hjälpa till (trycka lite på den) växelföraren för att få i högsta växeln (minsta drevet).

Har kollat om fäste eller växelföraren är sned, men allt verkar vara rakt och bra. Har provat o skruva för att "spänna" fjädern med skruven där (innuti växelförararmen) men blir inte bättre.

Jag vet inte vad som det är som gör att inte den vill gå i... det är inte för kort kedja iallafall är jag ganska säker på, men den vill bara inte självmant lägga sig rakt under det minsta drevet, man måste påta till den lite för att kedjan ska hoppa dit, men efter ett antal varv vill den oftast hoppa tillbaka till näst minsta :( Detta är när jag hade vajern urkopplad)

Jag har som sagt hållt på hela kvällen igår o halva natten med alla justeringar där bak utan framgång... kollat alla videos om inställningar och justeringar på youtube osv. Alla växlar går i nu förutom det minsta drevet (högsta växeln), kan växelförarsystemet vara slutkört ? vill gärna veta om det är lönt att köpa en ny växelväljare eller nåt annat för att få det att fungera som det ska.

Det är ett xtr shimano system som är ett antal år gammalt säkert, samt ser ut som minsta drevet är nästan exakt lika stort som näst minsta... om det nu skulle påverka vilket jag inte alls tror. 9drev, shimano deore någonting växelspakar.

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta, för jag blir tokig att inte få till det hur jag än vrider o vänder på det och justerar :/


Mvh,Bo-Arne
 
Kan det vara så att näst minsta bakdrevet har grader? Eller är slitet till hajfeneform?
Drev liksom kedjor är förbrukningsvaror. Dax för byte?
 
Nej, det är det första jag kollar och dreven är i bra skick och behöver inte bytas på ett bra tag. Kedjan e ny och inte stel eller för lös, precis som alla säger att den ska vara i forum o inställningsvideorna på bland annat youtube.

Känns som om kanske fjädern som sitter runt skruven som man skruvar fast hela paketet i cykelramen kanske har slöat till litegranna... är det ovanligt ?
 
Armarna på växelförarsystemet där bak går lätt, men känns lite väl slappt i ytterläget... där jag får hjälpa till att påta till på den för att den ska hoppa till minsta kugghjulet. Verkar inte vara någon smutts någonstans där, allt ser hufsat bra ut... iallafall rent o inte rostigt eller så.

Vilken fjäder är det som drar ut armarna så kedjan kommer på minsta drevet ?... verkar som det bästa jag kan få den till att nästan hamna mellan minsta o näst minsta drevet utan att jag trycker på den.... alltså näst minsta drevet plus lite till typ, nästan halva vägen till minsta drevet utan hjälp... håller dessa växelförare länge, inga fjädrar eller sånt som får bytas efter några år eller ?
 
Fjädrarna

i bakväxlar mattas med tid och användning. Kan löna sig att köpa ny bakväxel då och då dvs efter 1500-2000 mil eller så. Jag har märkt stor skillnad när jag gjort det. Bakväxeln är oftast inte så dyr, XTR däremot är overkill för de flesta cyklister.

Thure
 
Hej!



Bakväxeln kan inte på egen hand gå i högsta växeln på något sätt. Jag har tagit loss vajern och kollat ändlägena osv, men man måste hjälpa till (trycka lite på den) växelföraren för att få i högsta växeln (minsta drevet).

Mvh,Bo-Arne

Kan du inte pröva att justera ut ändläget lite förbi det lodräta läget under det lilla(yttersta) drevet?

/Janne
 
Har redan provat att dra ut ändläget förbi minsta drevet men växelföraren går inte längre själv ändå, men när jag puttar till på den så går den då förbi ändläget på högsta växeln som den ska göra när man skruvar ut ändläget för mycket, men som sagt så orkar den inte längre på egen hand än som jag skrev innan.

Jag har kollat om något är snett eller så, men allt ser bra ut förutom växelföraren har lite repor och slitage på sig.... jag gissar också på antingen slutkörda fjädrar i den eller bara slutkörd bakväxel, o ska jag ändå köpa en ny så blir det säkert en ny xtr bakväxel.... funderar på att byta ut växelspakarna där uppe samtidigt kanske. Ingen mer idé om man kan fixa den på något enkelt sätt, kanske ingen mening.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg