Trasig Ergopump från fabrik
Tänkte dela med mig av min inte så bra första erfarenhet av OmniLite (eller egentligen dess pump!)
Köpte ett OmniLite Ti idag, de hade ett bra pris på Outnorthbutiken med lilla flaskan inkluderad så julklappspengarna överlämnades och jag kände mig nöjd. Jag har läst många trådar och sett många videorecensioner så köpet var väl avvägt efter mina behov och önskemål.
Köpte också en flaska med primus powerfuel och skulle testa brännaren när jag kom hem. Slog i precis så mycket man skulle i flaskan, anslöt slangen och började pumpa. Efter ca 15 pumpslag så säger det *pöff* och hälften av flaskans innehåll duschar mina händer och marken omkring. Tog loss pumpen och såg att hela pumphuset i aluminium hade lossnat från plasthuset som man skruvar i flaskan. Synade den och noterade att den är 'lättrad' och enkom ipressad med en o-ring. Utan tidigare erfarenhet så tänkte jag att den nog ska vara så och pressade tillbaka den hårt med ett tydligt klickljud när o-ringen hamnade rätt. Gjorde om proceduren och pumpade ca 20 pumpslag innan det sa pöff igen och resterande innehåll var överallt än i flaskan. Packade då ihop allt, for två mil till stan, parkerade dyrt och gick in till butiken. De hade givetvis ingen ny pump hemma utan ska höra av sig när de får hem en ny... 'nästan jämt får man aldrig vara glad'
Så, min undran är om jag råkat ut för ett riktigt måndagsexemplar eller om dessa så kallade Ergopumpar brukar dras med sådana här problem? Min tillit till brännaren är oförändrad men pumpen känns ju jäkligt snålt ihopmonterad! Det slog mig nu att den jag köpte verkar ha varit visningsex i butik, kanske någon som våldat rejält när de känt på prylarna men att hela pumpen lossnar ur huset!?
//Ph