Optimus Polaris vs. Omnilite Ti
Tjena Jackiie!
Det var ett tag sedan du käkade pannkakor hos mig på väg till Afrika; God Jul!
Jag är lite utav en kökbög och har 4 olika MF-kök. Jag antar du ska sätta det i ett Trangia 27 (så kör jag, du köper koppen gm. Trangia), men det funkar naturligtvis med 25 också!
Jag valde att köra Omnilite Ti i Trangiat p.g.a. att det är den mest bränsleeffektiva lösningen i dåligt väder. Jag har testat, och Primus HE-grytor med vindskydd är förbrukar mer bränsle när det blåser plus att du måste "hålla i vindskyddet" i vindstötarna. Trangia väger mer, men ska du vara ute ett tag kompenseras det av bränslevikt du måste bära extra.
Brännare:
Trangias X2 har nackdelen att den inte kan sjuda (i princip fullt eller avstängt) samt åtminstone på pappret lägre effekt, men jag har inte testat den.
Det bör tilläggas att jag kör mina kök på alkylatbensin.
Omnilite Ti har varit med 45 dagar i år utan service eller krångel. Polaris har varit sådär. Den första lämnade sämre effekt än Omnilite Ti trots avsevärt bättre siffror i papperna.
Efter mkt tjat och en månad till spillo fick jag en ny. NU JÄVLAR öste den på!!
...men den är MKT tyngre & klumpigare så jag har inte brytt mig om att montera in den i Trangiat.
Om du däremot ska smälta snö till 2 pers några ggr/dag, så hade jag satsat på Polaris, för effekten i Omnilite Ti är bra, men inte på "smälta snö nivå".
Ljud: Ytterligare ett skäl till varför Primusen följer med. Köpte en Silencer, nu är den mycket tystare än ett gaskök.
Vill du testa köken är du välkommen på pannkakor...