Positionsljus

Situationsanpassa

Paddla kajak i mörker är en höjdare tycker jag. Givetvis behövs helt olika ljusstyrka på te x Riddarfjärden respektive ute i en helt mörklagd skärgård för att vara positionsljus för paddelkamraterna.

Halogenpannlampa bör man ha tillgänglig. Den har många användningsområden enligt tidigare inlägg ovan.

En bra användning i rejält mörker är att hjälpa till med avståndsbeömningen när man närmar sig stränder eller andra hinder.

En utombordsmotor är en annan bra detalj, helst 15-20hk. Så kommer man dit man vill även om man blivit lite trött i armarna. Glöm då bara inte lanternorna. Babord-Styrbord-Akter och Topplanterna.
 
Re: Bra att en lagvrängare kommer in i diskussionen

Duracellkaninen; sa:
Blinkande RÖTT sken är däremot inte nämnt (inte heller för fyrar???) som ett påbud i sjövägsreglerna (om jag läser Sjöfartsverkets svar rätt). Och är alltså, om än inte det bästa alternativet, betydligt bättre än blinkande vitt ljus.

Är detta en riktig sammanfattning?
De internationela sjövägsreglerna tar inte upp fyrar eller annat än signaler/ljus på fartyg. Så vitt jag vet så nämns inte blinkande rött ljus i sjövägsreglerna. Det finns även andra kombinationer som inte nämns, blinkande grönt, fast blått etc.

Regler om sjötrafik är i och för sig bra men det är trots allt viktigast som paddlare att aldrig hamna i en situation där det kan bli risk för kollision. Tydlighet och sunt förnuft är viktigast.

Själv har jag tillgång till en lampa med vitt ljus (pannlampa) som jag antingen kan lysa mot en båt som hotar att komma farligt nära eller som jag kan lysa med på mig själv för att synas bättre (med färgglada kläder och extra reflexer syns du förvånansvärt bra och långt om du lyser på dig själv). Jag har faktiskt också använt ett rött stroboskopliknande lyse (a la bakre cykellyse) på akterdäck. För svagt och snabbt för att bli förväxlat med blixtljus, för snabba blinkningar för att förväxlas med en fyr och annorlunda än normala sidolanternor eller positionsljus. Vet inte hur mycket det egentligen hjälper och jag förlitar mig huvudsakligen på det vita (regelmässiga) ljuset, samt att så långt som möjligt undvika att hamna i en situation där detta blir avgörande genom att hålla koll på andra innan de ser mig.
 
Re: Re: Bra att en lagvrängare kommer in i diskussionen

Hej!

Du verkar ha en sund inställning Lennart och jag håller med om det mesta du säger. Med sunt förnuft löser man det mesta.

tiddelipom; sa:
Jag har faktiskt också använt ett rött stroboskopliknande lyse (a la bakre cykellyse) på akterdäck. För svagt och snabbt för att bli förväxlat med blixtljus, för snabba blinkningar för att förväxlas med en fyr och annorlunda än normala sidolanternor eller positionsljus. Vet inte hur mycket det egentligen hjälper(...)

Kalla mig paragrafryttare, men jag tycker nog det är bäst att hålla sig till rekommendationer. Om alla håller sig till rekommendationerna är det lättare att begripa vem man "tampas med" när man möts till havs.

Nu vet jag inget om frekvensen på den blinkande röda du använde men en fyr med karaktären VQ (very quick) ger 120 blixtar per minut eller mer. (enligt nån obskyr webbsida :)) Varför riskera att "leka fyr" och lura någon?

Vad gäller fyrar så finns det väl någon form av internationell standrad?

//Anders
 
Re: Re: Re: Bra att en lagvrängare kommer in i diskussionen

andersmossing; sa:
Vad gäller fyrar så finns det väl någon form av internationell standrad?

Här finns fyrkaraktärerna beskrivna, med vackra animationer. Vad jag kan se följer de den standard som finns. http://www.fyr.org/ Gå in under fyrteknik och välj sedan fyrkaraktärer.

/Martin
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg