Positionsljus

Re: The Beacon

MikeMike; sa:
Ett tips är att använda en röd blinkande liten lampa som är vattentätt till 100 m och syns ca 1 km, batteriet håller i 130 timmar. Sätt den på en anten bak på kajaken så syns du garanterat och det är lagligt också enligt alla gällande regler. Mer info hittar du här http://www.ruffwear.com/products/beacon/ ska du beställa en kontakta mig, jag har några på lager.

//Micke

När blev det tillåtet med rött blinkande enl de internationella sjövägsreglerna??????????????
Jag anser att det är skitsnack.
Roddbåtar och segelbåtar under sju meter skall som det står i sjötrafikförordningen "ha ett vitt ljus till hands färdigt att visa". Till den kategorin hör även kajaker. Om man väljer en ficklampa eller har ett rundstrålande lanterna med fast ljus spelar ingen roll.
Blanda inte in några blinkande ljus. De kan missförstås som så riktigt någon påpekade tidigare.
Jag kan tex nämna att U-båt i övervattensläge har gul saftblandare och utryckningsfartyg blåljus.I lite dålig sikt kan det vara svårt för ett annat fartyg att bedömma vad dom ser. Jag tycker idén ficklampan i gul glassburk är värd att prova om man är ute tillfälligt och vill ha ett fast sken. Personligen kör jag med enbart ficklampa som jag tänder vid behov.
Och du Micke, om du vill kränga grejor kan du hålla dig till de kommersiella forumen.

Paddla säkert
Hans.

Pannlampa och cykellampa

Vitt sken är det som krävs av en kajak enligt sjölagen. Duger som sagt gott med en ficklampa som man helt enkelt riktar mot den båt eller fartyg som man vill uppmärksamma på sin position.

Själv använder jag en pannlampa (Princton Tech eller nåt heter den och är ganska liten, smidig samt vattentät). Ibland fäster jag en liten diodcykellampa (tre dioder) baktill på pannlamperemmen. Den har ett ljus-gult sken och funkar bra när man t ex leder en grupp så att de ser var ledaren håller hus. Den stör inte nämnvärt eftersom ljuset blir lite uppåtriktat och är förhållandevis svagt.

Pannlampan är fiffig också när man ska reka landningsställe i mörker. Dessutom tycker jag inte att vitt sken, lite då och då för att titta på sjökort/karta, stör mörkerseendet speciellt mycket. Iof är det sällan jag är ute och paddlar i totalt mörker.
Paddla lugnt!
Hans
[Ändrat av Hans R 2002-10-26 kl 15:43]

När vi ändå är inne på lagar..

...kan vi väl konstatera att en kajak FÅR visa fast vitt sken. enligt mig kan det aldrig vara till någon nackdel. Visst kan det vara svårt att urskilja men det är trots allt så det är tänkt att en lanterna skall användas. Jämför t ex med akterlanterna på en segelbåt.

//Anders - aldrig paddlat i mörker, men seglat en hel del.

Re: Re: The Beacon

Hutt; sa:
MikeMike; sa:
Ett tips är att använda en röd blinkande liten lampa som är vattentätt till 100 m och syns ca 1 km, batteriet håller i 130 timmar. Sätt den på en anten bak på kajaken så syns du garanterat och det är lagligt också enligt alla gällande regler. Mer info hittar du här http://www.alpendesign.com/
//Micke

När blev det tillåtet med rött blinkande enl de internationella sjövägsreglerna??????????????
Jag anser att det är skitsnack.

Nu ska vi ta reda upp begreppen, jag har mailat och kollat med Sjöfartsverket. Enligt juristerna där så finns det inget som förbjuder en att använda blinkande rött ljus när man är ute med typ en kajak enligt Internationella Sjövägsreglerna, men ett fast vitt sken är att föredra. Sen anser jag att en typ pannlampa med vitt sken kan uppfattas som blinkande på avstånd när den sitter på en guppande paddlare, men det är bara som jag uppfattar det enligt erfarenhet av paddlin nattetid.

Så här svarade det på mitt mail om blinkande rött ljus när man är ute och paddlar kajak!

"Blinkande rött ljus ombord på kajak.
Enligt de Internationella Sjövägsreglerna, regel 25 d. 2) Fartyg under rodd får föra de ljus som enligt denna regel föreskrivs för segelfartyg, men om så ej är fallet skall det ha till hands en elektrisk ficklampa eller en tänd lanterna med vitt ljus, vilket skall visas i så god tid att att kollision kan undvikas. Så långt gällande föreskrift!

Blinkande vitt ljus kan vara ett nödljus för livbåt, livflotte eller räddningsvästljus som föreskrivs i SOLAS III/41.7.10 eller 39.6.2 eller 32.3, därmed är blinkande vitt ljus uteslutet när man är ute och paddlar kajak och man inte är i sjönöd. Blinkande rött ljus finns inte nämnd över huvudtaget i Sjövägsreglerna."

MVH

Micke Raittila

Re: Re: Re: The Beacon

MikeMike; sa:
Enligt juristerna där så finns det inget som förbjuder en att använda blinkande rött ljus när man är ute med typ en kajak enligt Internationella Sjövägsreglerna, men ett fast vitt sken är att föredra.

Varför förvirra, kan man fråga sig. Är det som du säger så kanske man KAN använda rött blinkande sken, men varför? Finns det någon anledning att frångå rekommendationerna?

Man bör ha i åtanke att det finns andra blinkande, röda saker till sjöss. Fyrar.

Mvh

/Anders

Re: Re: Re: The Beacon

MikeMike; sa:
Så här svarade det på mitt mail om blinkande rött ljus när man är ute och paddlar kajak!

"Blinkande rött ljus ombord på kajak.
Enligt de Internationella Sjövägsreglerna, regel 25 d. 2) Fartyg under rodd får föra de ljus som enligt denna regel föreskrivs för segelfartyg, men om så ej är fallet skall det ha till hands en elektrisk ficklampa eller en tänd lanterna med vitt ljus, vilket skall visas i så god tid att att kollision kan undvikas. Så långt gällande föreskrift!

Blinkande vitt ljus kan vara ett nödljus för livbåt, livflotte eller räddningsvästljus som föreskrivs i SOLAS III/41.7.10 eller 39.6.2 eller 32.3, därmed är blinkande vitt ljus uteslutet när man är ute och paddlar kajak och man inte är i sjönöd. Blinkande rött ljus finns inte nämnd över huvudtaget i Sjövägsreglerna."

MVH

Micke Raittila

Micke
Var står det i svaret att det är tillåtet med blinkande rött sken? Bara för att det inte är nämnt är det ju inte tillåtet. Det står ju däremot att vitt ljus skall finnas till hands, antingen tex ficklampa eller lanterna.

Hans
[Ändrat av Hutt 2002-11-19 kl 15:59]

I normalfall fungerar juridiken så att den räknar upp vad som är förbjudet, eftersom motsatsen anses strida mot en demokratisk rättsstat (undantaget dock den svenska generalklausulen mot skatteflykt). Allt annat är att betrakta som tillåtet, då man inte anser det etiskt att straffa någon för sådant som inte är uttryckligen förbjudet. Någon jurist får svara mer korrekt, men det är i alla fall andemeningen.

;-) Vi får väl föreslå att rött blinkande ljus skall föras av alla UFO:n (inklusive kajaker).

Om jag som seglare är ute i mörkret och ser någonting blinka rött kommer jag att tolka det som en fyr som blinkar fort eller väldigt fort (förkortas Q och VQ i sjökortet). Därefter kommer jag leta i sjökortet efter denna rödblinkande fyr. Har jag tur finns det ingen snabblinkande fyr i närheten och jag kommer bli väldigt konfunderad och osäker på min position. Om det nu finns en i närheten kommer jag kunna navigera fel för hur skall jag veta vilken av dem som är den riktiga?

Så ni som paddlar kajak, använd fast vitt sken, snälla. Fast vitt sken kan se ut att blinka i sjögång, men då så oregelbundet att man kan sluta sig till att det inte är en fyr, samtidigt vet man att vissa båtar har fast vitt sken som lanterna.

/Martin

Duracellkaninen; sa:
I normalfall fungerar juridiken så att den räknar upp vad som är förbjudet, eftersom motsatsen anses strida mot en demokratisk rättsstat (undantaget dock den svenska generalklausulen mot skatteflykt). Allt annat är att betrakta som tillåtet, då man inte anser det etiskt att straffa någon för sådant som inte är uttryckligen förbjudet. Någon jurist får svara mer korrekt, men det är i alla fall andemeningen.

;-) Vi får väl föreslå att rött blinkande ljus skall föras av alla UFO:n (inklusive kajaker).

Vänta lite här nu. Jag är långt ifrån någon jurist, men jag har svårt att få ihop det. Ta en blinkers på en bil tex. Där talar lagen om vilken blinkfrekvens och färg lampan skall ha. Det innebär att allt som faller utanför detta är olagligt. Man kan ju inte rimligtvis räkna upp alla färgnyanser och blinkkombinationer som finns och sedan säga att det som inte räknats upp är lagligt. Likadant är det med fartygsljus.
Är jag helt ute och cyklar eller? Någon som kan sprida lite ljus (fast eller blinkande) över denna fråga?

Hans

Som paddlande lagvrängare känner jag mig manad att försöka sprida lite ljus :) i frågan.
Som Duracellkaninen påpekar är det vanligt att lagregler är förbundsregler dvs att de talar om vad man inte får göra (brottsbalken tex) och då innebär det att annat är tillåtet, men det finns också åtskilliga lagar och förordningar som är påbudsregler dvs de talar om vad man måste göra eller hur saker måste se ut (trafiklagarna tex) vilket innebär att annat inte är tillåtet.

När det gäller positionsljus till sjöss så sägar de internationella sjövägsreglerna regel 25 punkt D.2(finns intaget i en svensk förordning) att "Fartyg under rodd får föra de ljus som enligt denna regel föreskrivs för segelfartyg, men om så ej är fallet skall det ha till hands em elektrisk lampa eller en tänd lanterna med vitt ljus, vilken skall visas i så god tid att kollision kan undvikas." Detta gäller även kajaker/kanoter.

Frågan om vilka andra ljus man får eller inte får ha behandlas i regel 20 B där det sägs att "Föreskrifterna om fartygsljus skall iakttas från solnedgång till soluppgång. Under denna tid får ej visas andra ljus, som kan förväxlas med i dessa regler föreskrivna ljus eller som försvagar dess skärpa eller särprägel eller som hindrar noggrann utkik." frågan är vad det skulle vara för ljus. Jag kan nog inte hitta några ljus som med säkerhet inte kan förväxlas med några andra, positionsljus, varningsljus eller fyrar.

/Lennart

Bra att en lagvrängare kommer in i diskussionen

Om jag hänger med rätt så är det korrekta (enligt regel 25 punkt D.2 att "Fartyg under rodd .... visar fast vitt ljus (eller som segelfartyg)".

Från sjöfartsverkets svar till Rattilla torde det vara uppenbart att blinkande vitt ljus (typ blixtlampa) endast får visas i sjönöd, då det är uttryckligen nämnt (påbudsregeln).

Blinkande RÖTT sken är däremot inte nämnt (inte heller för fyrar???) som ett påbud i sjövägsreglerna (om jag läser Sjöfartsverkets svar rätt). Och är alltså, om än inte det bästa alternativet, betydligt bättre än blinkande vitt ljus.

Är detta en riktig sammanfattning?

Nja, efter lagvrängarsvaret så tycker jag i alla fall att följande sammanfattning kan göras:

Blinkande vitt ljus=livbåt dvs inge bra
Blinkande rött ljus=i och för sig ingen livbåt men kan uppfattas som annat, tex en fyr, dvs inge bra.
Fast vitt sken= Japp, perfekt!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg