Pompe till Everest utan O2!!!!!

Men hörrni grabbar, nu tycker jag att vi är väl hårda mot Annelie. Det är väl inget konstigt med att hennes kompisar och samarbetspartners stöttar henne. Jag vill nog att mina vänner gör detsamma om jag skulle behöva det. Emil har också tydligt markerat att han är vän med Annelie, så vi kan ju inte säga att vi blivit förda bakom ljuset.

Jag tycker att Anneli nu ska få sin chans att genomföra en, utifrån hennes förutsättningar, bra bestigning. Det verkar ju som om hon har förstått vikten av tydliga och klara rapporter, t.ex. att hon utan omsvep erkänner att hon tagit syrgas.

En andra chans anser jag att alla är värda, åtminstone skulle jag vilja ha en om jag gjort ett misstag.

Mvh /Joel

Exakt.

Shishapangma blev en jäkla soppa men av allt att döma har hon lärt sig läxan sedan dess.

Men hörrni grabbar, nu tycker jag att vi är väl hårda mot Annelie. Det är väl inget konstigt med att hennes kompisar och samarbetspartners stöttar henne. Jag vill nog att mina vänner gör detsamma om jag skulle behöva det. Emil har också tydligt markerat att han är vän med Annelie, så vi kan ju inte säga att vi blivit förda bakom ljuset.

Jag tycker att Anneli nu ska få sin chans att genomföra en, utifrån hennes förutsättningar, bra bestigning. Det verkar ju som om hon har förstått vikten av tydliga och klara rapporter, t.ex. att hon utan omsvep erkänner att hon tagit syrgas.

En andra chans anser jag att alla är värda, åtminstone skulle jag vilja ha en om jag gjort ett misstag.

Mvh /Joel

Visst lite väl hårda ord är det kanske med tanke på att Pompe faktiskt varit mycket ärlig denna gång vilket inte var fallet med Shisha. Det är väl egentligen den lögnen som fortfarande stör de flesta och har svårt att för att släppa. Och ja det är en lögn att säga att man står på toppen av Shisha samtidigt som man står och filmar i en backe, tvivlar på att Pompe är så naiv att hon verkligen trodde att hon var på toppen. Men det är så bortförklaringarna lyder.

Jag får även vibbar (från bloggen) att det verkar som hon trots intaget av O2 i flaska kommer att claima sitt "rekord" som första svenska utan syrgas på everest. Framförallt för att projektet "DeepEverest" fortfarande ska ha bärighet Och det hela blir än mer olustigt när "anonyma" personer på Utsidan kommer till undsättning med bortförklaringar och miskrediteringar av kritiker. Det luktar hund i begravningfrack.

I övrigt önskar jag Anneli all lycka och hoppas att hon når toppen om nån vecka. Däremot skulle jag hellre vilka se hon håller sin bergsbestigning på rätt nvå. Rekordförsöken kan hon behålla till fridykningen där hon verkligen är inspirerande och presterar på en mycket hög nivå.

Shishipangma blev onekligen en soppa men det innebär knappast att hon ljugit..

Ha i åtanke att Corax även sade följande "Det kanske är så enkelt att Annelie är naiv och dåligt påläst. Hon hade inte en aning om var hon befann sig. Inte heller hur berget såg ut... ....Alternativ slutsats: Annelie är naiv och har köpt allt som andra sagt till henne. Hon är helt enkelt en blåögd nybörjare som inte haft kunskapen eller självförtroendet att göra egna bedömningar."

Och det sade han trots att det var han som började gräva i det här. Men det verkar som om många absolut har bestämt sig för och vill att hon ska ha ljugit. Det förblir dock endast spekulationer oavsett vad man säger sig "veta".

Nja, att det var den personen eller nån i motsvarande ställning var väl rätt troligt. Det var därför jag tyckte att det var tramsigt att vara anonym i den här situationen.

Shishipangma blev onekligen en soppa men det innebär knappast att hon ljugit..

Ha i åtanke att Corax även sade följande "Det kanske är så enkelt att Annelie är naiv och dåligt påläst. Hon hade inte en aning om var hon befann sig. Inte heller hur berget såg ut... ....Alternativ slutsats: Annelie är naiv och har köpt allt som andra sagt till henne. Hon är helt enkelt en blåögd nybörjare som inte haft kunskapen eller självförtroendet att göra egna bedömningar."

Och det sade han trots att det var han som började gräva i det här. Men det verkar som om många absolut har bestämt sig för och vill att hon ska ha ljugit. Det förblir dock endast spekulationer oavsett vad man säger sig "veta".

Man vet om är på toppen eller inte. Sånt vet man bara. Är man på en topp har man helt enkelt inget ovanför sig. Och självklart visste Annelie att hon inte stod absoluta toppen men valde att ta en rövare.

Man vet om är på toppen eller inte. Sånt vet man bara. Är man på en topp har man helt enkelt inget ovanför sig. Och självklart visste Annelie att hon inte stod absoluta toppen men valde att ta en rövare.

Hon var ju inte ute efter att ta sig till main summit vilken hon trodde att den högre toppen var.. citat: "Vi tittade upp mot den något högre toppen i norr och såg en bräcklig kam med överhängande lössnö. Farligt. Precis vad vi läst om klättringen till Main Summit."

Det vete fan ärligt talat... Jag kan inte påstå att jag alltid varit säker på om jag är på "toppen" eller "en topp" utan att dubbelkolla. Med lite syrebristdum hjärna är det nog lätt att göra ett ärligt misstag.

Om det bara vore precis detta att det var oklart om det var den högsta toppen eller en förtopp, som nästan är lika hög som toppen så förstår jag svårigheten. Som en sned jämförelse kan jag ju säga att jag har varit på Kebs sydtopp och bara sett tre fyra meter, och bara för att jag kände igen toppen kunde jag ju avgöra att jag var på plats. Jag såg t ex vare sig Nordtoppen eller kammen i den riktningen.

Nåja, om förhållandena vara sådana, så skulle jag ju å andra sidan kanske vara ödmjuk i mitt konstaterande var jag varit. Är det en 8000-meters topp, så skulle jag inte se det som en mindre viktig sak i sammanhanget, detta med om jag verkligen varit på Toppen.
Jag skulle å andra sidan vara noga nästan oavsett höjden, om jag väl gör en toppbestigning.

Men om det vore ett enskilt misstag, så skulle jag utan vidare kunnat köpa det, om det nu är så att en elitdykare, fått för sig att sätta även höjdrekord och därmed inte är så insnöad på berg och klättring som en annan.

Tyvärr var det väl dock så i det här fallet (Shishma), att det var många små saker, förklaringar och misstag som tillsammans pekade i en lite unken riktning. Att återfå förtroendet efter något sådant tar tid, det är väl ingen konstigt med det. Alla kan alltid bättra sig, men det är en olika lång väg tillbaka till förtroende, beroende på hur långt ned i diket man hamnat.

Sen måste jag ju erkänna att vi tjatat om detta så att vi borde ha lessnat för länge sen... Men jag fortsätter tydligen själv utan att ha en rationell förklaring till det.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9
patrik_pc Heltäckande snöskydd till storskor? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg