Pompe till Everest utan O2!!!!!

Nu tänker jag inte skriva om Pompe. Istället tänkte jag jämföra med hur andra bloggar om sina grejer. Varför inte jämföra med en annan Annelie som tänker pröva 8000 m utan flasksyre. Ur hatten drar jag Wester. Cho solo alpin.

Stilen är så snygg som möjligt

Matsäcken rättad efter munnen, dvs projektet är valt så att inga diskutabla genvägar behövs. Snyggt.

Men kan man verkligen göra normalvägen på en 8000 m solo (utom på vintern kanske)? Det finns andra där. Helt rätt och det framgår med all tydlighet av bloggen. Förutsättningarna görs helt klara så att även en icke klättrare förstår. Snyggt.

Normalvägen på Cho är knappast banbrytande. Det framgår också av bloggen. Ingen är skyldig att vara banbrytande och Annelie W är tydlig med att det inte är Messnerklass på det hon tänker göra (men första(?) svenska alpinstil solo av 8000 m skulle ju heller inte vara så illa enligt min mening). Snyggt alltså.

Gimmick? Första ??? som ??? på en ???. Vad jag såg ingen. Annilie W tycks alltså klättra för klättringens skull. Perverst förvisso, men snyggt.

Skriver man så det är tydligt vad det hela handlar om och sätter det i ett sammanhang blir det mindre utrymme för tjafs. Något att lära av?

Brasklapp: har inte lusläst bloggen.

Må nu alla Annelier äras efter förtjänst.

Ja, jag är en hemsk människa. Var det ditt bästa argument? Jag är faktiskt en rätt trevlig person när folk inte ljuger eller säger uppenbart osanna saker.
Hennes egna officiella svar, ja inte så partiskt alls, ska jag försöka lägga till ett lite mer opartiskt svar?

Among all the incomplete, inaccurate or plainly wrong statements from Shisha Pangma this season, Annelie Pompe and Johanna Öhrn’s story gets the cake: a chain of lies and forged images eventually boiling down to major embarrassment in their homeland Sweden.
http://www.explorersweb.com/everest_k2/news.php?id=18936

Jag vet att den expeditionen var till stor del privat finansierad , men kom igen, hon hade tex ingen TIERRA utrustning på sig? Och hur faan menar du att om hon nu fick pengar från DN (något som jag ej vet) skulle det fortfarande vara en privat finansierad expedition?

Detta börjar kännas som att ni kämpar förgäves för att kontrollera situationen, ni lyckas sådär...

Ett svar kan ju omöjligen vara opartiskt.
Med mitt svar kring DN menar jag att det inte ligger några pengar i bloggskrivande, om man inte heter Blondin-Bella.

Det finns väl olika sätt att (ekonomiskt) värdera en blogg. I fallet med Blondin-Bella vet jag inte mycket, men där är väl bloggen i sig kanske ändamålet på ett annat sätt, medan bloggen för en sponsrad alpinist är en del av ett större upplägg för att få uppmärksamhet kring sitt åtagande.

Det kan t ex vara så att bloggen ligger på ett ställe med många besökare, för en enda "expedition", medan en annan mer typisk bloggare har "egen" blogg, på ett mer permanent ställe, där bloggen i sig, och dess domän, vårdas som ett varumärke.

I ett mer allmänt perspektiv så är det väl dessutom så att prislappen inte avgör om det är kommersiellt eller inte; om jag säljer sex är jag prostituerad, oavsett om jag är billig eller dyr.

(Jag påstår därmed inte att vare sig jag eller Pompe säljer sex.)

Ok. Ska avsluta mitt korta debattliv på Utsidan med ett sista inlägg.

Annelie och Johanna skrev felaktiga saker på sin blogg under Shisha-expeditionen. När de fick reda på att de var fel ute så ändrade de. Men de ljög aldrig. Det är en stor skillnad. Och det finns en massa människor där ute i internetvärlden som är snabba med att döma ut dem som lögnare, något som de får leva med eftersom det man skriver på nätet finns kvar. Det är synd och felaktigt.

Det hade varit en sak om Annelie var känd som en person som söker fame and fortune och som är en egoistisk lögnare. Men nu är hon inte det. Hon vill bara klättra berg, vara ute i naturen och i havet. Hon är otroligt ödmjuk och om hon kunde göra allt utan sponsorer så skulle hon nog gladeligen slippa all uppmärksamhet.

När det gäller Everestexpeditionen så kommer hon, och har redan börjat, redogöra exakt hur hon går tillväga och kommunicera det. Om folk sedan tycker det är rätt eller fel, bra eller dåligt, korrekt eller inkorrekt, så har de såklart all rätt att tycka så. Om någon svensk kvinna i framtiden vill klättra utan syrgas och utan backup så är ju det en fantastiskt djärv bedrift som hon isåfall ska ha en massa cred för. Jag hoppas inte projektet Deep Everest skymmer den eventuella bedriften.

Tack för mig.

"Det hade varit en sak om Annelie var känd som en person som söker fame and fortune och som är en egoistisk lögnare."
Men nu är det ju en del av bilden som många av oss mer eller mindre har, självklart får du ha en annan bild, men du tror väl inte seriöst att jag ska ta ditt enbart dina ord för att hon är något annat än det som hon framstår som?

"Men nu är hon inte det."
Som sagt, alla får väl ha sin åsikt.

"Hon vill bara klättra berg, vara ute i naturen och i havet."
Och hålla föreläsningar, och blogga för outside, skriva artiklar för outside, blogga för sitt eget företag, blogga för GP, blogga för DN, vara i tv för intervjuer, göra kortisar att publicera på youtube för sina sponsorer, vara frilansfotograf...

"Hon är otroligt ödmjuk och om hon kunde göra allt utan sponsorer så skulle hon nog gladeligen slippa all uppmärksamhet."
Hon kan som alla andra välja att göra det mindre, mer sällan, på andra sätt. Faktum är att hon aktivt söker att göra det med sponsorer.
Jag ser inget fel i alla använda sponsring i sig, men att fabricera och vrida på sanningar fram och tillbaka för att få ut pengar och fame (vilket vi i slutändan ändå pratar om) är enligt mig inte något bra.

Annelie och Johanna skrev felaktiga saker på sin blogg under Shisha-expeditionen. När de fick reda på att de var fel ute så ändrade de. Men de ljög aldrig. Det är en stor skillnad. Och det finns en massa människor där ute i internetvärlden som är snabba med att döma ut dem som lögnare, något som de får leva med eftersom det man skriver på nätet finns kvar. Det är synd och felaktigt.

Det hade varit en sak om Annelie var känd som en person som söker fame and fortune och som är en egoistisk lögnare. Men nu är hon inte det. Hon vill bara klättra berg, vara ute i naturen och i havet. Hon är otroligt ödmjuk och om hon kunde göra allt utan sponsorer så skulle hon nog gladeligen slippa all uppmärksamhet.

När det gäller Everestexpeditionen så kommer hon, och har redan börjat, redogöra exakt hur hon går tillväga och kommunicera det. Om folk sedan tycker det är rätt eller fel, bra eller dåligt, korrekt eller inkorrekt, så har de såklart all rätt att tycka så. Om någon svensk kvinna i framtiden vill klättra utan syrgas och utan backup så är ju det en fantastiskt djärv bedrift som hon isåfall ska ha en massa cred för. Jag hoppas inte projektet Deep Everest skymmer den eventuella bedriften.

Tack för mig.

Det är väl bra Emil att du försöker agera advokat och skydda din klient. Men jag tycker inte du lyckas något vidare. Känns som VM i efterhandskonstruktion. Lägg ner. Soppan blir bara värre. Gör det du är bäst på istället. Filma...

Är det ingen som noterat vad den person heter i förnamn som numera driver hennes blogg?
Sammanträffande?

Hmm, om nu så är fallet förklarar det en del. Har man ett produktionsbolag och skall göra en film om Pompes "rekord" så förstår jag att man vill undaröja kritiker. "Emiliooo" tjänar själv pengar på att detta projekt framställs i så bra dager som möjligt och då är etik inom bergsporten och sanning sekundär. Så var det med det...

O nej, vilken himla otur

Är det ingen som noterat vad den person heter i förnamn som numera driver hennes blogg?
Sammanträffande?

Pompe har kompisar som bloggar igen. Hon borde välja kamrater med lite omsorg.
Tragiskt att hon inte fattar att det hon gör kunde ha varit jättebra i sig men hon lyckas hela tiden solka ner det så att det inte blir värt något. Eller hennes kompisar som inte begriper bättre förstås.
Pinsamt.

Mikael

Det går alldeles utmärkt att klättra berg utan "fame and fortune", jag hade varit glad för fröken Pompe om det hade gått rätt till, men nej det har det ju inte gjort, skyll på vad du vill...

Hon är säkert en utmärkt person, men "fame and fortune" vill hon ju uppenbarligen ha och lyckats har hon, grattis!

Men hörrni grabbar, nu tycker jag att vi är väl hårda mot Annelie. Det är väl inget konstigt med att hennes kompisar och samarbetspartners stöttar henne. Jag vill nog att mina vänner gör detsamma om jag skulle behöva det. Emil har också tydligt markerat att han är vän med Annelie, så vi kan ju inte säga att vi blivit förda bakom ljuset.

Jag tycker att Anneli nu ska få sin chans att genomföra en, utifrån hennes förutsättningar, bra bestigning. Det verkar ju som om hon har förstått vikten av tydliga och klara rapporter, t.ex. att hon utan omsvep erkänner att hon tagit syrgas.

En andra chans anser jag att alla är värda, åtminstone skulle jag vilja ha en om jag gjort ett misstag.

Mvh /Joel

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9
patrik_pc Heltäckande snöskydd till storskor? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg