Pompe till Everest utan O2!!!!!

Nej du tänker nog på ett annat ordspråk, "Money talks..."

Det finns ju en massa ordstäv som skulle funka här.
T.ex:

1. En stor k*k är en klen tröst i ett fattigt hem
2. Den som bäddar, stjälper ofta liten tuva. Om och om igen.

och så min favorit:

3. Bättre lyss till den sträng som brast, än att inte våga spänna bågen

Av de jag kanner som gjort Everest utan O2 har alla lite mer i bagaget an att ha statt pa toppen av Kilimajaro som ar hennes hogsta topp so far... [/B]

Har hon nu plötsligt inte varit på Shishipangma överhuvudtaget?
Eller är det så att man i klättringssammanhang bara räknar höjderna på topparna
som man varit på och inte den höjden som man faktiskt HAR varit på?

Om man bortser från alla teorier om lögner hit och dit och sådant tjafs så är det väl ändå så att den höjden som hon defacto har befunnit sig på, på Shisha, är högre än Kilimanjaros topp!

//Peter

Har hon nu plötsligt inte varit på Shishipangma överhuvudtaget?
Eller är det så att man i klättringssammanhang bara räknar höjderna på topparna
som man varit på och inte den höjden som man faktiskt HAR varit på?

Om man bortser från alla teorier om lögner hit och dit och sådant tjafs så är det väl ändå så att den höjden som hon defacto har befunnit sig på, på Shisha, är högre än Kilimanjaros topp!

//Peter

Ja, det är höjden på toppen som räknas...

Jösses! snacka om slag under bältet! :) Jag klättrar enbart för min egen skull, skiter högaktningsfullt i alla andra.. annars hade jag aldrig valt att göra allt solo.. (alla bilder man tar på sig själv blir ju piss t.ex.)

Eftersom det uppenbarligen inte gick fram helt... avundsjukan inte på det hon gör utan för att hon lyckas få uppmärksamhet i media och sponsring.. för det är väl egentligen det det handlar om.. Ni kan ju seriöst inte mena att ni hade brytt er om hennes ambitionsnivå om hon inte hade synts i media!?

Min kritik handlar absolut inte om avundsjuka. Söker inte uppmärksamhet för klättringen eller arbetar med samma berg. Det handlar om turister som skall göra allehanda "rekord" likt barnen i rekordbyrån. Utan att de förstår att de står på jättars axlar.

Vill man gå med i en kommersiell expedition, så visst gör det. Du får en massa häftiga upplevelser och spräcker dina personliga gränser. Grattis till det. Men det blir lite förmätet om man sen tänker slå sig på bröstet vilken klättrare man är och tänker bli känd som motivationskonsult eller liknande. Är betydligt mer intresserad av vad som motiverar en sherpa att bära upp mat och rep för turister. Låt det stanna vid den personliga fina upplevelsen det är. Och då är ditt sätt att klättra också en personlig ensak.

Här kan man kanske inte klandra Pompe då det är en sponsor som skriver. Här jämförs hon med Göran Kropp och inga skrivningar om att syrgas finns med. Jag tycker att det tar ner andras prestation när det låter så enkelt att kuta upp på Mount Everest "utan syrgas".

"I sin ambition att bli både djupast och högts i världen ska Annelie försöka bestiga Mount Everest utan syrgas i maj 2011. Endast Göran Kropp har som svensk lyckats med detta tidigare. Annelie har redan klättrat på 8000 m och är sannolikt redan nu den högsta / djupaste kvinnan i världen."

http://www.xdin.com/ENGAGEMANG/AnneliePompe.aspx

Kanske borde jag lyfta pa hatten?!

Jag har fatt en del kritik for min kritik av Pompe. Nagra havdar att jag ar besatt av att kritisera henne. Jag vill klargora att jag inte hyser nagot hat mot henne. Tvart om skulle aven jag motiveras av hennes vilja och stravan att vara i bergen om det handla mindre om rekord och mer om genuin passion for bergen.

Efter att ha foljt hennes blog fran Everest sa maste jag saga att hon verkligen formedlar en sympatisk bild av att vara pa tur i stora berg. Ingen tvekan om att hon gillar det. Hoppas en dag att just langtan till att vara i bergen blir viktigare an jakten pa rekord.

Till viss del kanske jag har varit onodigt hard i min kritik samtidigt tycker jag nyanserna ar viktiga. Kanske skulle jag nyanserat mig nagot och sagt nagot i stil med att

"Lycka till, be safe and have fun! Och Annelie om du kommer upp utan syrgas sa beratta garna det for media och sag att du nu uppnatt ditt mal och satt rekordet djupast och hogst men avsta fran att saga att du gjoart forst svenska kvinliga bestigningen utan O2. Lamna den aran till nagon som har det som sitt hogsta mal och som tanker gora det efter konstens alla regler. "

Well vi kan alla gora fel.

Dörren är fortfarande öppen för kvinnliga svenska syrgasfria bestigningar. Inte ens media kan längre få det till att vara en bestigning utan extra syrgas.

"vi sitter nu i tältet och försöker få igång köket på 7500 meters höjd. Det var tufft på vägen hit då det blåste närmare 30 sekundmeter och jag har använt syrgas."

Saxat från deepeverest.se
----------
Yippie! Kl 05.00 lokal nepalesisk tid (01.00 svensk tid) stod Annelie Pompe på toppen av världen! De lämnade läger 3 på 8300 meter höjd klockan 21.00 och det krävdes åtta timmars klättring för att nå toppen som de hade helt för sig själv innan några klättrare från sydsidan kom upp. Annelie berättar att hon fick en glädjeattack och började skratta när hon insåg att det bara var några få steg kvar till toppen. Den senaste rapporten kom klockan 09.30 svensk tid och då hade de kommit ner till läger 3 igen och återhämtade sig i tälten. Planen är att ta sig så långt ner som möjligt under dagen men fokus just nu var på att vila och få i sig vätska. Annelie lät väldigt lycklig och väldigt trött på telefonen. Alla i expeditionen mår bra.
----------
(för att förekomma onödig spekulation så är hon öppen med att hon använt syrgas under klättringen / john)

Grattis till det som framstår som korrekt rapportering, och grattis för den bedrift det nu ändå är att ta sig till toppen under de förutsättningar hon redovisat!

Sen kan man ju konstatera att föresatsen att göra Everest så som hon tänkt för att få ihop det med dykrekordet kom på skam, men det var ju inte heller ett trivialt mål - och så ska det väl vara med rekordförsök - är målsättningen rätt så lyckas man inte varje gång.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9
patrik_pc Heltäckande snöskydd till storskor? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg