Hej. Vilken blandning av intressantheter och obehagligheter. Dessvaerre ganska manga faktafel, sa jag hoppas ingen tar fasta pa allt som skrivs haer. Janne Corax gjorde gedigen research pa sin artikel som beskrev manga maenniskors goranden och saeganden. Tva sk spokbloggares samt Johanna och Annelie. Haer tycks allt handla om Annelie, och hon tycks fa skulden for allt. Kanske for att hon aer den offentligaste personen.
Jag aer god vaen till Annelie (och daermed ocksa en av hennes kritiker). Hon aer en person som inte ljuger avsiktligt. Enligt mig var det en stor bedrift att ta sig till Shisha Pangma 7895 meter utan syrgas. Hennes saett att prata om bedriften var enligt mig i ett ord: naivt.
Hon laeser inte detta forum (mig veterligen) tur aer vael det. Men jag tror att hon tagit fasta pa kritiken och laert sig en del.
Nu aer det nya ambitioner pa gang. Forsta toppforsok kan vara sa tidigt som om en vecka, men formodligen tva. Acklimatiseringsklaettringarna har gatt bra, forutom den svacka som haer beskrivits och i hennes blogg:
http://www.deepeverest.se
Om jag kaenner Annelie raett kommer hon att starta i Basecamp pa 5300 och daerifran forsoka gora en bestigning enligt sina ambitioner, d v s med alla befintliga rep, utan att andas syrgas (men med saekerhetsflaska i naerheten) och med en av vaerldens baesta sherpor vid sin sida. Detta aer ambitiost och utger sig for att vara varken mer eller mindre aen det aer.
Vad det sedan blir far vi se.
Det aer en underbar plats att vara pa och hon (och jag som ska till North Col, inshallah) aer priviligierade att kunna befinna oss haer. Jag satt en stund pa 4000 meter idag (ovan Nya Lam) och noterade hur puls och andning aterhaemtat sig och noterade nojt att jag aer redo for 4300 i morgon. Jag tittade nordvaest over och sag grandiosa snoklaedda berg.
For er som aldrig varit haer rekommenderar jag en trekk pa Nepal sidan och vandra i skuggan av storheter som lothse, amu dablam, cho oyo, och naturligtvis chomolungma som drar sa manga, med sa vitt skilda skael, med sa vitt skilda forutsaettningar och saett att ta sig upp.
namaste
Sebastian
Nya Lam Tibet