Pompe till Everest utan O2!!!!!

Vi har sett det förr: anonym postare som lägger ner väldigt mycket energi på att i mästrande och indignerat tonfall nedvärdera valfri äventyrare som fått lite för mycket uppmärksamhet i media. Han (eller hon?) passar på att skälla lite på övriga i tråden också, för att dom inte är tillräckligt insatta. Det luktar skit kort sagt.

Vi har sett det förr: anonym postare som lägger ner väldigt mycket energi på att i mästrande och indignerat tonfall nedvärdera valfri äventyrare som fått lite för mycket uppmärksamhet i media. Han (eller hon?) passar på att skälla lite på övriga i tråden också, för att dom inte är tillräckligt insatta. Det luktar skit kort sagt.

Jaja, försökte hålla det sakligt, men nejdå....
Men du är seriöst dum i huvudet...

Varför måste ni alltid vända saklig kritik till någon påhittad avundsjuka?

Jag är inte avundsjuk det minsta på någon, jag utrucker dock ett missnöje med personer som ljuger om sina upplevelser/äventyr för ekonomisk vinning och berömmelse. Detta tycker jag är fel,detta kommer jag alltid att uppmärksamma och protestera emot.

Håller du inte med? Fine, det får stå för dig.

Och luktar det skit hos dig, torka dig då...

funderingar

Till att börja med, intressant att människors bitterhet kan generera 11 sidor debatt. Sådant kan bara hända i Sverige. Jaja, tänkte mest klargöra några saker:

1. Var inte Shish-expeditionen privatfinaniserad? Många snackar om att den var sponsrad.
2. Tänk om sponsorer är ett nödvändigt ont för att ha råd att genomföra sina drömmar? För att man inte har 400 000 kr på fickan? Har någon missunsam kritiker tänkt tanken?
3. Annelie ska ta världsrekord i grenen No Limit, där hon åker ner med släde och upp med ballong. Hon siktar på 161 meter vilket är kvinnligt världsrekord. Hon har nu världsrekordet i variabel vikt på 126 meter där hon åkte släde ner och simmade upp. Det finns säkerhetsdykare med apparat men hon kan inte andas syrgas på det djupet, utan de ska (om en olycka är framme) dra upp henne. Det blir en langningkedja då apparatdykare inte kan röra sig så snabbt vertikalt. Man har också en säkerhetsanordning för att kunna dra upp lina, släde och Annelie med en vinsch om något skulle gå fel. Fegt, nja? Snarare ett högt säkerhetstänk och en stor vilja att leva.
4. Annelie har hela tiden klargjort exakt hur hon ska klättra Everest, att det kommer finnas syrgas tillgänglig om riskerna blir för stora. Sedan kan man tycka vad man vill om det. Eller så kanske man ska bestiga berget utan syrgas och utan backup för att uttala sig om hur det är?
5. Ingen annan människa i världen är på så hög nivå inom både bergsbestigning och fridykning. Kan vi inte vara stolta och bli inspirerade av detta projekt?
6. Alla som verkar så arga, jag tror ni behöver lite fler kramar i livet.

Till att börja med, intressant att människors bitterhet kan generera 11 sidor debatt. Sådant kan bara hända i Sverige. Jaja, tänkte mest klargöra några saker:

1. Var inte Shish-expeditionen privatfinaniserad? Många snackar om att den var sponsrad.
2. Tänk om sponsorer är ett nödvändigt ont för att ha råd att genomföra sina drömmar? För att man inte har 400 000 kr på fickan? Har någon missunsam kritiker tänkt tanken?
3. Annelie ska ta världsrekord i grenen No Limit, där hon åker ner med släde och upp med ballong. Hon siktar på 161 meter vilket är kvinnligt världsrekord. Hon har nu världsrekordet i variabel vikt på 126 meter där hon åkte släde ner och simmade upp. Det finns säkerhetsdykare med apparat men hon kan inte andas syrgas på det djupet, utan de ska (om en olycka är framme) dra upp henne. Det blir en langningkedja då apparatdykare inte kan röra sig så snabbt vertikalt. Man har också en säkerhetsanordning för att kunna dra upp lina, släde och Annelie med en vinsch om något skulle gå fel. Fegt, nja? Snarare ett högt säkerhetstänk och en stor vilja att leva.
4. Annelie har hela tiden klargjort exakt hur hon ska klättra Everest, att det kommer finnas syrgas tillgänglig om riskerna blir för stora. Sedan kan man tycka vad man vill om det. Eller så kanske man ska bestiga berget utan syrgas och utan backup för att uttala sig om hur det är?
5. Ingen annan människa i världen är på så hög nivå inom både bergsbestigning och fridykning. Kan vi inte vara stolta och bli inspirerade av detta projekt?

Åter till bitterhet och avundsjuka snacket... Håll det på den nivån om du vill...

1. Är rätt säker på att hon hade sponsorer även då, har ingen aning om dom var knutna direkt till den expeditionen eller inte. Men hon hade sponsorer på sin hemsida i alla fall.
2. Har inget personligt problem med att folk söker sponsring för aktiviteter, men det finns studvis klara inslag att saker fabriceras för att behaga följare och sponsorer. Det ställer jag mig negativ till. Att ha sponsorer och lyfta fram deras produkter/varumärke i samband med en prestation ser jag inget fel med.
3. Inget fegt med säkerhetstänk, bra prestation och önskar henne all lycka till med sina framtida försök på No limit.
4. Även här bra att hon redovisade det och att hon kommenterade att hon hade behövt använda syrgas. Everest är en stor prestation med eller utan syrgas.
5. Köper inte kombinationstänkandet så mycket i det du säger, kul grej, men funkar sådär för min egen personliga del. Men var och en får väl välja vad dom inspireras av?
6. Om jag verkar arg, så är det mest för att spetsa till det. Jag tycker att tidigare uppförande har varit oacceptabelt och tror på att hålla debatten levande för att se till att inte det upprepas, varken av henne eller andra.

Sådär står det "Om projektet":

http://deepeverest.se/category/om-projektet/
"Söndagen den 6′e startar vi bloggen deepeverest.se Annelie Pompe älskar utmaningar. Just därför ska hon försöka slå två rekord. Dels ska hon bli första svenska kvinna som bestiger Mount Everest utan syrgas. Sedan ska hon sätta nytt världsrekord i fridykning till 161 meter – på ett enda andetag."

Då kan man tro att hon tänkt bestiga just utan syrgas. Nu undrar jag vad hon/de kommer att skriva om hon lyckas att bestiga, basläger till topp, utan syrgas. Är det fortfarande mission accomplished och första svenska kvinna upp utan syrgas?

Till att börja med, intressant att människors bitterhet kan generera 11 sidor debatt. Sådant kan bara hända i Sverige. Jaja, tänkte mest klargöra några saker:"

... Nej tyvär så kan sådant inte bara hända i sverige också synd att denna ton är i forumet.

Det är lätt att förstå invändningen mot en bedrift som visat sig vara falsk, också senare expeditioner som den personen gör får dålig vibbar. Men sättet man argumenterar på är viktig.

När man brinner för något, alpin klättring eller annat. kanske lägger ned mycket tid, egna sparade pengar o s v och andra personer gör bedifter som inte motsvarar ens egen etik och stil och den personen får mycket beröm, det är lätt du blir besviken.

Jag säger upplevelsen är gott nog, men fusk är också fusk...

Game over Pompe

Eftersom Pompe gick ut med att hon ska bli forsta Svenska att via fasta rep och med hjalp av Sherpas ta sig upp pa Everest UTAN O2 pa flaska sa forutsatter jag att hon ocksa skulle gora det UTAN just O2 pa flaska.

Eftersom hon tar sig frheten att saga att hon ska upp pa toppen UTAN O2 pa flaska sa fraga jag om hon ar medveten om att det inte ar att rakna som en O2 fri bestigning om man har tillgang till O2 nar det passar. Att gora Everest utan O2 ar ett ENORMT attagande som fa av de som gjort merparten av varldens berg over 8000 tar latt pa. Och som ingen av dessa klattrare skulle fa for sig att ga ut med att det gjort Everest utan O2 om de haft tillgang till O2 pa flaska under bestigningen sa tycker jag det ar rellevant att detta ventileras offentligt i SVerige.

Pompe visade att hon inte vet sa mycket om klattring nar hon var pa Shisha sa det var pa sin platts att upplysa henne (och er andra) om att en eventuel bestingning av Everest pa det satt hon har for avsikt att gora INTE ar att rakna som en giltig bestigning av Everest utan O2.

Min huvudsakliga invandning och som ganllspikarna i traden undviker att ta upp, ar att om Pompe hade gjort Everest utan O2 (den mojligheten existerar ju inte langre pa denna expeditione eftersom hon redan tagit O2 fran flaska) pa det satt hon forutsatt sig sa hade hon snott mojligheten for nagon anna kvinna att gora en rattmatig bestigning av Everest utan O2 pa flaska.

Skärp dig. Åter igen. Finns ingen bitterhet här. Det har varit sakliga fakta hela vägen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9
patrik_pc Heltäckande snöskydd till storskor? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg