Ok, svarar på allt som olika har sagt i samma inlägg, i en salig blandning.
Jag varken tror eller hävdar att Pompe är någon antikrist. Jag beundrar henes driv men jag skäms för hennes approach till alpin klättring i den form som hon hitintills har visat upp. Att hon i dagarna erkände att hon kände sig tvingad att ta syrgas på grund av känningar av AMS, tycker jag hedrar henne och är ett steg i rätt riktning.
Hon har visserligen ett rekord i fridykning, men det endast i en disciplin i fridykning, kan dock inte tillräckligt om den sporten och håller mig därför ifrån att kommentera dess värde.
Att tidigare och nuvarande äventyrare säkerligen har ljugit om saker är tyvärr nog helt sant. Och det är beklagligt att dom därav har fått ett dåligt rykte om sig. tack och lov så verkar det finnas goda exempel också.
I detta fallet blir det ingen bestigning utan syrgas, då hon redan har tagit syrgas enligt egen utsago. Visst hon kan väl gå ner en bit och sen låtsas att det är gjort utan syrgas eller hävda att anmarshen tíll toppen gjordes utan syrgas, vem vet? I en äventyrares värld kan målsättningar justeras och korrigeras oändligt, tom fotografier kan ändra motiv lite mystiskt nu för tiden...
När det gäller hennes bedrift på Shisha Pangma, tycker jag att den är en skamfläck dels för alpinismen och främst för henne själv (Och självklart andra inblandade med). Det tråkiga med att låta alla prestationer, ha "samma" värde är att dom riktigt stora prestationerna tappar lite i värde. Jämför tex hennes försök att nå en bergssida på berget på fasta rep i guidat sällskap, med Ueli Steck´s bedrift i dagarna med att ta sig upp och ner solo fr¨ån basecamp på 20h. Samma sak? Nej, enligt mig ljusår isär....
Angående dessa påhittade och komplicerade prestationer. Hon har nu har använt syrgas på Everest (vilket i sig inte är en dålig sak) för att nå sitt "rekord", som jag tror en gång i tiden var att vara högst och djupast i världen. Skulle det därmed vara ok att någon som varit uppe på everest, vilken som helst av alla dom som varit där, tar på sig ett par syrgastuber och dyker ner en meter längre i havet för att trumfa detta rekordet???
Skattetekniska betänkanden och LSA´s status som extremsportare lämnar jag därhän med ett djup inre fniss.