Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Polska Östersjökusten
- Trådstartare saclawes
- Start datum
Jag cyklade Swinoujscie-Gdansk i somras.
Överlag är vägarna okej, men vissa delar är vägen ganska sliten.
Men det är inte värre än dålig grusväg i Sverige.
Dock ska du vara försiktig med att följa cykel leden R10 Round the Baltic, den var på sina ställen riktigt bedrövlig och lämpade sig mer för promenader än cykling.
Där är gott om campingar längs med så gott som hela sträckan och de jag sov på var helt okej.
Så du lär få en bra tur.
Råden är som vanligt: håll dig undan från de större vägarna och undvik större städer.
Överlag är vägarna okej, men vissa delar är vägen ganska sliten.
Men det är inte värre än dålig grusväg i Sverige.
Dock ska du vara försiktig med att följa cykel leden R10 Round the Baltic, den var på sina ställen riktigt bedrövlig och lämpade sig mer för promenader än cykling.
Där är gott om campingar längs med så gott som hela sträckan och de jag sov på var helt okej.
Så du lär få en bra tur.
Råden är som vanligt: håll dig undan från de större vägarna och undvik större städer.
Ang Polen
Har iofs bara hoja söder och öster om Gdansk men hundar hamnar långt ner på listan av saker att oroa sig över. Viktigaste är när du tänkt resa för under semestertider är kuststräckan mycket välbesökt, campingarna fulla, trafiken tät och vägarna smala. Var därför beredd på att 'stealth-campa' och välj de lugnare b-routes (länsvägar). Rekommenderar breda däck på hojen för ofta håller de mindre vägarna u-lands standard! Resten av året är Polen ett utmärkt land för långcykling!
Har iofs bara hoja söder och öster om Gdansk men hundar hamnar långt ner på listan av saker att oroa sig över. Viktigaste är när du tänkt resa för under semestertider är kuststräckan mycket välbesökt, campingarna fulla, trafiken tät och vägarna smala. Var därför beredd på att 'stealth-campa' och välj de lugnare b-routes (länsvägar). Rekommenderar breda däck på hojen för ofta håller de mindre vägarna u-lands standard! Resten av året är Polen ett utmärkt land för långcykling!
polen från gdansk
Besvärligast är att hitta ut från gdansk på rätt väg.Cyklade för några år sedan sträckan gdansk,stettin,stralsund till sassnitz och hem.Tog en väg söder om nordsjökusten,koscierzyne-szeczecinek-stargardszeczenik ,ortsnamnen i polen hör till de mer svåruttalade.Annars är vägarna helt ok.Trafiken rätt blygsam på de mindre vägarna.Stanna gärna över ett dygn för att se gamla stan i Gdansk.Även Stettin och Stralsund är gamla hansestäder där mycket finns att kika på.Billiga övernattningar finns det gott om men kanske camping en bit in i landet inte är det vanligaste.
Besvärligast är att hitta ut från gdansk på rätt väg.Cyklade för några år sedan sträckan gdansk,stettin,stralsund till sassnitz och hem.Tog en väg söder om nordsjökusten,koscierzyne-szeczecinek-stargardszeczenik ,ortsnamnen i polen hör till de mer svåruttalade.Annars är vägarna helt ok.Trafiken rätt blygsam på de mindre vägarna.Stanna gärna över ett dygn för att se gamla stan i Gdansk.Även Stettin och Stralsund är gamla hansestäder där mycket finns att kika på.Billiga övernattningar finns det gott om men kanske camping en bit in i landet inte är det vanligaste.
För att ta sig ut från Gdansk/Gdynia om man ska söderut rekommenderar jag att ta båten till Hel.
Där finns dessutom en väldigt trevlig liten camping. Båten går ett par gånger per dag och det är inga problem att ta med sig cykeln på båten.
Sen lite tips:
Platser jag inte gillade:
Leba om du inte vill titta på stranden där, vägen dit är smal och hårt trafikerad. Och där är bara en väg dit.
Orten Leba är även väldigt turistanpassad.
Jaroslaviec, tråkig turistort utan någon camping. Dessutom väldigt gott om mygg i området omkring.
Platser jag gillade:
Kolobrzeg, trevlig liten stad. Camping nr 78 var fin, förutom en av personalen som hade en dålig dag de tre dagar jag var i Kolobrzeg. I deras kulturhus finns där även internet med väldigt bra datorer. (vilket inte är så vanligt i Polen)
Där finns dessutom en väldigt trevlig liten camping. Båten går ett par gånger per dag och det är inga problem att ta med sig cykeln på båten.
Sen lite tips:
Platser jag inte gillade:
Leba om du inte vill titta på stranden där, vägen dit är smal och hårt trafikerad. Och där är bara en väg dit.
Orten Leba är även väldigt turistanpassad.
Jaroslaviec, tråkig turistort utan någon camping. Dessutom väldigt gott om mygg i området omkring.
Platser jag gillade:
Kolobrzeg, trevlig liten stad. Camping nr 78 var fin, förutom en av personalen som hade en dålig dag de tre dagar jag var i Kolobrzeg. I deras kulturhus finns där även internet med väldigt bra datorer. (vilket inte är så vanligt i Polen)
öst-väst eller väst-öst?
Funderar på del av iron curtain trail i sommar, sassnitz-gdansk eller gdansk-sassnitz. Ni som har cyklat hela eller delar av denna sträcka, har ni någon uppfattning om det är bäst åt det ena eller andra hållet? Tex om det skulle vara förhärskande östliga eller västliga vindar? Jobbiga backar mer åt det ena eller andra hållet?
Funderar på del av iron curtain trail i sommar, sassnitz-gdansk eller gdansk-sassnitz. Ni som har cyklat hela eller delar av denna sträcka, har ni någon uppfattning om det är bäst åt det ena eller andra hållet? Tex om det skulle vara förhärskande östliga eller västliga vindar? Jobbiga backar mer åt det ena eller andra hållet?
N Europa har förhärskande V vindar. Men sommartid kan det bli Ö vind och rejält varmt. Har cyklat Polen-Jylland. Tältade stelth eller efter lov hela vägen. Många punkteringar. Motvind hela tiden. Men klart vackert och intressant. Beror givetvis på vad du vill se på men det finns platser, museer och natur. Fly stora städer och håll dig på bonnvischan, goda kartor underlättar givetvis. Efterhand sände jag hem mina. Den Nordtyska sandslätten är inte speciellt backig utom just från Bergen och norrut, ändmorän säger de som kan. Strandvägen var dålig och högt trafikerad, ett snäpp in var behagligare.
Drömmer om att göra Finska viken till Gedansk, kanske med mc. Var beredd på flygfän om det skulle bli vindfritt.
go tur
Drömmer om att göra Finska viken till Gedansk, kanske med mc. Var beredd på flygfän om det skulle bli vindfritt.
go tur
Wolins Nationalpark kan vara fint att stanna till i på flera ställen, men för att uppleva den dramatiska kusten och den mäktiga bland-urskogen får man vika av från huvudvägen 102. Ta t ex av vid skylten mot Grodno II, ca 8 km öster om Międzyzdroje, följ vägen ända fram till det forna vilohemmet för polska gruvarbetare (nu privatiserat och helt kommersiellt), parkera cykeln och promenera ut/ner till havet. Längst ut på en avtagsväg närmare Międzyzdroje finns Grodno I, ett liknande f.d vilohem, i detta fall för polska kommunistpartifunktionärer och regeringsmedlemmar. Ännu närmare staden finns en utsiktspunkt som man når direkt från huvudvägen, men vad man ser därifrån kan inte mäta sig med upplevelsen ute vid kusten.
Vill man se livs levande (fast rätt så domesticerade) visenter, kan man göra det i en välskyltad hägn en stunds promenad från huvudvägen.
Vill man se livs levande (fast rätt så domesticerade) visenter, kan man göra det i en välskyltad hägn en stunds promenad från huvudvägen.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
!Tips! Polska Cykelvaskor! | Långcykling | 2 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg