Pojke försvunnen - hittad

MIn fru och

mina barns mor uttrycker det så här:

"Det är OK att barnen ramlar och bryter armen men inte att de ramlar och slår ihjäl sig."

Thure

Apropå pedagoger, lärare osv.
Visst "skall" tre "pedagoger" klara av att transportera 25 elever mellan A och B och det har väl alltid funkat förut, på studiebesök i "stan".

Jag skulle kunna gå ner till skolan här och plocka ut ett dussin "pedagoger" som har hur många poäng som helst i pedagogik, lärande, dittodatt osv. men de skulle aldrig kunna se skillnad på gran och tall. Att dra dra ut dem på en tur i skogen är rent vansinne. Då blir det som Peter ritade så fint. "pedagogerna" har fullt upp med att ta in upplevelserna i den nya miljön så de blir helt förvirrade. I det aktuella exemplet så hade det kanske inte varit helt fel att haft med några "extra" personer. Saker kan hända i naturen. dessa personer behöver ju inte ha tusen poäng pedagogik eller liknande, de är bara fler ögon och fler fötter i marken. Det behöver inte ens vara "vuxna", det kan vara PRAO, 50+, arbetslösa eller vad som helst. Fem ledare på 25 pers. "Du har koll på de där fem!". När Nisses fem ungar bara är fyra, då får man göra halt och räkna in. Om någon i Nisses grupp behöver stanna, så stannar alla fem.
Dessutom är jag skeptisk att det räcker med tre vuxna om det händer något. Om en vuxen blir kvar med ett skadat barn osv, så är det helt plötsligt tolv barn per person.
Visselpipa till alla barn.

Tyvärr går det väl inte av budgetskäl att dra med alla assistenter, pers-assar och annat runtikringfolk med ut på varje utflykt.

Jag tycker att killen skall ha en eloge för att han klarade sig, han blev ju faktiskt "lämnad" i skogen.
Jag tycker att personalen som var med skall få en kram och en god kaka till fikat, de har ju faktiskt varit uppe länge nu.

Sedan ett tips till alla skolutflyktsplanerare. Dra med vaktis, städtanten, IT-killen och andra "stödtrupper" ut när det är utflykt. De behöver också komma ut och kan kanske avlasta och stötta. Med tre extra personer som egentligen inte är med i "budget" så finns det extrahjälp på plats om det skulle ske något. De kan ju hålla koll på utkanterna av "skocken" så att ingen kommer bort. Dessutom behöver ju inte alla stanna bara för att Pelle behöver pinka eller liknande. Det blir också fler som kan bära all korv, bröd, saft och annat som skall med.
Fler fötter i marken och fler ögon på "målet".

Då jag inser, de trodde ingen va ?, att mina förslag inte rimmar med verkligheten, vilket är synd, så instämmer jag med nodh om att ta med fler ögon/människor som kan hålla koll på gänget
i skogen.
Sedan var det nog tur för personalen att han var så duktig som han var,
när han klarade en natt själv.
Har en vän som jag brukar ryka ihop med när det gäller olyckor, han hävdar att det är ödet som ställer till det, inget man kan göra något åt, så han låter sina barn ligga löst i bilen sovande till Spanien varje år, med sin fru vid ratten som aldrig haft körkort, bland annat.

Jag skulle kunna gå ner till skolan här och plocka ut ett dussin "pedagoger" som har hur många poäng som helst i pedagogik, lärande, dittodatt osv. men de skulle aldrig kunna se skillnad på gran och tall. .......

Sedan ett tips till alla skolutflyktsplanerare. Dra med vaktis, städtanten, IT-killen och andra "stödtrupper" ut när det är utflykt. De behöver också komma ut och kan kanske avlasta och stötta.

Så problemet är att pedagoger är efterblivna samhallanställda som på något sätt infiltrerat skolan. Och lösningen på problemet med att de efterblivna pedagogerna inte vet hur en gran ser ut är att låta städtanten och vaktis följa med och undervisa dem i detta...... för alla städtanter och vakmästare har bland annat friluftskunskap på schemat på sina universitetsutbildningar?

LOL på dig.

Här drog det iväg.

Vad jag läst vet vi inget om lärarnas kunskap (eller brist på kunskap) vad gäller att vistas i naturen, men jag vill gärna tro att folk från Jokkmokk på det stora hela kan skilja på tall och gran. Och att svepande påstå att alla lärare, eller pedagoger, är korkade tycker jag är korkat!

Och jag kan inte se att lärarna agerat fel, utom möjligen att inte räkna ihop skocken innan båtfärden (men även där vet vi ju inte vad som egentligen hände).

Jag har barn och skulle inte sätta på dem GPS-jacka - att försöka eliminera alla risker i livet skulle ta bort hela meningen med att leva. Detta säger jag trots att jag har tappat bort mina barn, i köpcenter, på Disneyworld och i skogen.

Risken att ett barn tappas bort på en skolutflykt är ytterst liten (hur ofta händer det egentligen att ett barn tapas bort över natten?). Däremot ska de ha hjälm vid cykling och flytväst på vattnet.

När jag gick i låg- och mellanstadiet så delades man in två och två under utflykter. Man skulle hålla koll på varandra och vid behov kunna ställa upp i två fina rader för att räknas över. Vad är det för fel med att få en kamrat att ansvara för? Det är ju lättare att hålla koll på 12 par än 24 ungar...

Som vanligt gott om

goda tankar och förslag här på utsidan. Kan det bero på urvalet?
Som förälder och tidigare U-ledare både här och där har jag givetvis ett par synpunkter.
KISS bör gälla även när det gäller unga i naturen. Givetvis är 12 par lättare att kolla än 24 vildhjärnor. Diciplin är bra, men gör den motiverad och positiv. Samla här och där och ha förberett något att förmedla, eller dela ut tips på vad man kan se och bäst av allt visa något tankvärt i grönsakslådan....
Som Strövarledare har jag hemskeminnen i skogen av andra "ledare" som var ute och bytte skvaller men de ungarna hittade vi av flera orsaker snabbt, par var en bidragande orsak....
Som knatte tilbringade jag 1/2 dagar i ett utomhusdagis. Vi gick alltid hand i hand i par, inget konstigt med det men ordnat och sansat, under mild diciplin. Två lektanter, så hette det på 50-talet, på 16 barn det var nog rätt så lagom, oftast var någon förkyld eller hade snuva så var vi bara 14-15, fast det var viktigt hur många vi var. Nej vi ställde inte in om det regnade, snöade eller åskade, men det anpassades till föret...
Så skönt att skolan i det här fallet skall se över, förslagen kommer säkert i praktiken att fallera på att politikerna inte vill skjuta till medel....Att ta med sig friska pensionärer och hålla flocken i viss ordning skulle ju kräva obefintliga resurser (läs pengar).
Skönt att det gick bra och karteslår vår yngling ren och älg i högstadiet?
Men hellre det än en som inte hittas i tid som vi hade i Östergötland för några år sen....
//J

Även då jag var knatte fick man en eller två kompisar att hålla reda på. Sedan räknade vi själva bakifrån på ett långt led där den som var sist sa ETT och den som var längst fram sa 24. varför inte öva barnen i ansvar genom att inför gruppchefer och dagelev fats på en lagom nivå såklart:)

Hur mycket vi än anstränger oss komer det ändå alltid att hända olyckor. De här 0-visionserna som man hör om tror jag inte så mycket på. De ger nämligen ett intryck av att 0 är möjligt.
Tre vuxna på 20 25 elever tycker jag verkar rimligt.

Som alltid är det svårt (och dumt) att dömma efter kanphändiga uppgifter i tidningarna.

Vad jag också tror att bördan av att förlora (i fatal mening) någon annans barn är tyngre än något domslut.

Däremot, om vi inte låter barnen hoppa springa, gunga, cykla .... så är följderna betydligt svårare. När det gäller avsaknad från cykling, hopp och spring lär dagens unga generation nu vara predestinerade för osteoporos (http://sv.wikipedia.org/wiki/Osteoporos) . Men de som är ansvriga för detta är ev int vid liv när följderna och kostnaderna kommer.

efterblivna samhallanställda
Skrev du cremytos, det är en djupt rotad fördom att alla Samhallanställda har psykiska handikapp,
så är det inte!
Du menar dom som är efterblivna föräldrar/lärare va ?
Däremot krävs en ovanlig förmåga nuförtiden, sunt förnuft, på utflykter med barnen i skogen, vid bad utmed kusten etc. , det finns exempel på när lärarna sagt efteråt att det var för höga vågor för att vi skulle kunna hoppa i o rädda lille Lisa, men va faan gör ungen i vattnet då isådanafall ?
Det är inte lätt idag att vara lärare, jag vet, men det är deras problem, inte mitt, jag vill inte att mitt barn ska fara illa på grund av skolans nedskärningar, brist på personal, aldrig!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg