Apropå pedagoger, lärare osv.
Visst "skall" tre "pedagoger" klara av att transportera 25 elever mellan A och B och det har väl alltid funkat förut, på studiebesök i "stan".
Jag skulle kunna gå ner till skolan här och plocka ut ett dussin "pedagoger" som har hur många poäng som helst i pedagogik, lärande, dittodatt osv. men de skulle aldrig kunna se skillnad på gran och tall. Att dra dra ut dem på en tur i skogen är rent vansinne. Då blir det som Peter ritade så fint. "pedagogerna" har fullt upp med att ta in upplevelserna i den nya miljön så de blir helt förvirrade. I det aktuella exemplet så hade det kanske inte varit helt fel att haft med några "extra" personer. Saker kan hända i naturen. dessa personer behöver ju inte ha tusen poäng pedagogik eller liknande, de är bara fler ögon och fler fötter i marken. Det behöver inte ens vara "vuxna", det kan vara PRAO, 50+, arbetslösa eller vad som helst. Fem ledare på 25 pers. "Du har koll på de där fem!". När Nisses fem ungar bara är fyra, då får man göra halt och räkna in. Om någon i Nisses grupp behöver stanna, så stannar alla fem.
Dessutom är jag skeptisk att det räcker med tre vuxna om det händer något. Om en vuxen blir kvar med ett skadat barn osv, så är det helt plötsligt tolv barn per person.
Visselpipa till alla barn.
Tyvärr går det väl inte av budgetskäl att dra med alla assistenter, pers-assar och annat runtikringfolk med ut på varje utflykt.
Jag tycker att killen skall ha en eloge för att han klarade sig, han blev ju faktiskt "lämnad" i skogen.
Jag tycker att personalen som var med skall få en kram och en god kaka till fikat, de har ju faktiskt varit uppe länge nu.
Sedan ett tips till alla skolutflyktsplanerare. Dra med vaktis, städtanten, IT-killen och andra "stödtrupper" ut när det är utflykt. De behöver också komma ut och kan kanske avlasta och stötta. Med tre extra personer som egentligen inte är med i "budget" så finns det extrahjälp på plats om det skulle ske något. De kan ju hålla koll på utkanterna av "skocken" så att ingen kommer bort. Dessutom behöver ju inte alla stanna bara för att Pelle behöver pinka eller liknande. Det blir också fler som kan bära all korv, bröd, saft och annat som skall med.
Fler fötter i marken och fler ögon på "målet".