Hej.
Jag jobbar på vc och är en av de där hemska människorna som försöker finta bort dig...
hypokondrikers besvär
inte den som skriker högst.
Som tidigare nämnt, blodtrycket kan bero på otroligt många saker. Kondition, kost, stress, alkohol/tobak, fysisk aktivitet är de som du själv kan påverka och fundera på om du vill/kan förändra.
Kan du uppvisa andra symtom än högt blodtryck? Klinisk utvärdering är viktigare än staplande av siffror, fundera på hur du egentligen mår. Har du smärta någonstans? Perifer cirkulation? Andningsbesvär? Ångest?
Du säger att dina värden har förändrats jämfört med hur de såg ut för 2 år sedan. Mycket kan hända på 2 år, man kan till exempel skadas, ändra levnadsvanor, gå upp i vikt, åldras...
Du talar om hypokondri. Jag talar om “age-defying fitness”, att vägra åldras enligt tidtabell. Alltså är jag noga med min diet, tränar och springer (vilket dessutom är en skön, naturlig och avkopplande aktivitet). Jag undersöker mina blodfetter och en del annat en gång om året, givetvis privat.
Jag har gjort till vana att läsa på, t ex i vårdens egna dokument på internet, bl a för att inte besvära den i onödan. Det finns bl a ett om blodtryck, där gränsen 140/90 (135/85 vid hemmamätning) anges.
Man uppmanas att kontrollera trycket regelbundet på VC, ex.vis årligen, bl a därför att högt blodtryck inte alls behöver yttra sig i konkreta symptom.
Jag gör det mer sällan än så.
Dels har jag min hemmamätare, dels är VC en orolig plats. En sköterska kan låta telefonen stå och ringa med hemsk signal under vilan innan, en annan kan knacka på i annat ärende under pågående mätning. En gång pågick ombyggnadsarbeten. Jag har troligen sparat in onödiga åtgärder genom att lita till min hemmamätare.
Jag har förstås också läst att gränserna 140/90 är rätt högt satta, för att vården annars skulle överbelastas. Och emellanåt låtsas man att dessa gränser är normalvärden, för ytterligare begränsning. Det är OK om man är ärlig med detta.
Om att finta, ett exempel från VC.
Vid ett tillfälle, 2010, hade jag 160/90 vid min årliga undersökning på det privata Läkarhuset.
Läkaren skrev remiss på en 24-timmars mätning. Jag fick istället tre punktmätningar. Vid den sista, den med den ringande telefonen, antydde jag att jag kanske borde se över min kost, jag hade ju dessutom problem med viktskontrollen. Svar: jamen, så är det ju när man är lite äldre.
Jag vet att VC har/hade en femtedels dietist som är fullt upptagen
med feta barn och diabetiker. De går före och det är fullkomligt OK, men sköterskan svarade ändå åt helvete fel.
Det är ingen naturlag att man med åren ska gå upp i vikt. Däremot är det vanligt. Det vore ärligare att säga att jag är för gammal (då 66 år) för att vara intressant.
Nå, jag lyckades hantera min besvikelse. Jag googlade efter kostrådgivning. Det första stället var en nitlott, ett års bindetid, handledning i grupp !!!
På andra slagningen fick jag oväntat napp, “Friskvårdspoolen” (som egentligen sysslade med vattengympa!), en timma med en mycket engagerad och empatisk rådgivare. 500 kronor, väl använda pengar.
Hon klargjorde att det handlar om VAD man äter, inte HUR MYCKET (räkna aldrig kalorier) ty HUR MYCKET är automatiskt. Man blir nämligen mätt av fet mat (t ex fet fisk, osaltade nötter, fröer, ägg; aldrig ris, potatis eller pasta, inga lättprodukter och absolut inte margarin).
Hon pekade ut några sockerfällor (t ex fruktyoghurt) och av bara farten påmindes jag om diverse saltfällor (bröd, ost, färdigmat, kasseler) och kunde minimera dessa.
Jag har därtill konsulterat Martin Ingvars böcker och Andreas Eenfeldts bok Kostrevolutionen och fått många uppslag.
Allt detta har lett till bättre kontroll över mitt blodtryck och min vikt. Under hösten och till nu har min morgonvikt legat på 68,5 kg, min målvikt har i 50 år varit 67.
På två år hinner en del hända, ja. Men från den 28 juli, när jag undersöktes på längden och tvären i Norge, till idag är faktiskt inte två år utan knappt 7 månader (2+12-7=7; räkna på fingrarna om det var för svårt). Som tidigare framgått har jag även efteråt regelbundet kontrollerat mina värden, som varit OK till alldeles nyligen.
Du har som flera andra missat ordet *plötsligt* i rubriken. Jag har alltså inte plötsligt börjat dricka alkohol eller röka, och jag har inte plötsligt slutat springa fyra dagar i veckan och träna två.
När både det övre och det undre trycket på kort tid stiger med så där 20 enheter är det knappast hypokondri eller skrik att undra över möjliga orsaker. En morgonpuls på 62 är förmodligen inte farligt, eller ens ovanligt högt, men vad beror ökningen (vid månadsskiftet!) från 48 på?
Den 6/2 var mitt tryck på kvällen 180/110, men det var efter att ha läst ditt inlägg.