Panoramabilder

men sen då???

intressant tråd, har aldrig testat panoramabilder tidigare men gjort ett försök nu i sommar, använde lager och handarbetsmetoden i Photoshop med lyckat resultat. Någon son vet var man kan vända sig och få bilderna utskrivna på fotopapper??

Ytterligare ett verktyg

Jag kör med PTAssembler som jag är väldigt nöjd med vad gäller kvaliten. Med även AutoPano och Enblend fungerar det snabbt och vädligt bra. Det behövs oftast fixas till lite i skarvarna i Photoshop men om man tex jmf med PhotoStitch som följer med Canons kameror slår PT det med hästlängder. Har inte testat hur Photoshops inbyggda fungerar men enligt tutorialen verkar den inte alls ta hänsyn till de förvrängningar som kameralinsen ger bilden.

En rolig sak jag upptäckte förra sommaren man kan göra med dessa typer av prgoram är att lyckas ta grupp bilder där ALLA är med, tom fotografen. Gäller bara se till o byta fotograf en bit in i panoramat :)

Jag kan rekommendera nyaste photoshop, CS3, finns en fin helautomatiserad, panoramafunktion där man väljer sina bilder...sen tuggar datorn någon minut och allt är klart, den vränger och vrider dessutom på bilderna vilken är bra när man kör vidvinkel, enkelt och bra resultat!

Quicktime navigering

Hur genererar man en navigerbar Quicktime av sina bilder.... eller finns det nagot annat kul satt att presentera dom....

panorama

Om man får problem med skarvarna så kan man prova med att ta sina bilder i stående format det blir iochförsig fler bilder men ofta ett bättre resultat, tycker iallafall jag!
Använder själv endast CS2

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg