Packpåsar och matlådor för ryggsäck

Ja du vilka hårda saker har jag med mig. Är väl lite allt möjligt onödigt smått och gott. Mest matgrejer såsom tallrikar, bestick, kåsa, gasol men också typ de små matlådorna jag efterlyste. En hel del matvaror är rätt hårda också.. real turmat, konserver, kryddburkar osv osv

Det är fryspåsar jag helst vill jobba mig ifrån. Hade gärna haft något lite mer ordentligt.
Jag köpte nylonpåsar med dragsko på Intersport för flera år sedan, de har funkat utmärkt. De är mjuka, lätta, hållbara och i olika färger. Perfekt med gula matpåsen, röda sjukvårdspåsen, svarta för smutsiga sockor etc. Stark rekommendation! (inte vattentäta förstås, men det finns ju heller ingen anledning att packa konserver och liknande vattentätt).

Samma här. Använder nylonpåsar med dragsko och snörlås i olika färger köpta i sporthandeln både att packa i ryggsäcken såväl som i resväskan på tjänsteresa eller semester. Vill jag packa vattentätare ex på fjällvandring lägger jag nylonpåsarna i en större tunn drybag. Färre och större påsar gör det snabbare att packa i och packa upp ur ryggsäcken inför varje dag. Hårda lådor undviker jag (undantag två lätta fyrkantig plastflaskor med täta skruvlock, en för nescafe och en för torrmjölk). Lådor försvårar packningen i ryggsäcken och tar lika mycket plats tomma som fulla.
För proviant mm packar jag om allt i fryspåsar per måltid som jag knyter om vattentätt. Detta ger minsta möjliga förpackningsvikt och avfall att bära med sig hem. Måltidspåsarna packar jag i större plastpåsar (ex den storlek som finns på Systembolaget) för effektivare packning och sortering i ryggsäcken (en påse med frukostportioner, en lunch och en till middag).

Vi som kan tvätta kläder gör det även på tur och därmed försvinner även de flesta bekymmer man har klädesplagg som kan kombineras beroende på vad som är rent och efter behov.
Jag hade sist endast en hård engångs 5L glasslåda överst för hårt bröd och ost och smör som packades överst i en plastpåse och vid regn på med regnskydd när det börjar dugga.
Kan ta in hela lådan i innertältet för säkerhet mot 4- benta mat snyltare samt snabbt in i innertältet vid mkt mygg.
Jag har en vattentät påse till sovsäck och nattkläder(går ok med 2 plastpåsar om man ej vill köpa)en påse med alla kläder som ej är på kroppen,endast dubbelt av sockar, en tunn och en tjockare.
1 2-3 lagers skaljacka som tål regn med bra ventilation i rygg,under armar och i fickor,långbyxor med ventilation dragkedjor.
Mat från butik undviks och egen tillverkas och mixas ner till pulver och i portionspåsar plockas ihop kvällen innan för klar för mat på dagen eller kvällen om ej tid för längre raster och äter då nötter,frukt,russin och choklad på dagen.
Plastpåsar klipps ner i storlek ovan knut.
Har kök och gas i en tygpåse,
Inte ett klädesplagg eller påse mer än som anv förra turen och minska vikt för varje tur.
Enda nackdel med sådan extrem minimalistisk packning är att man kan få laga och tvätta under turen, speciellt ylle underställ kan få mkt små hål som måste lagas varje dag.
Jag har nog över 10 små nylonpåsar som aldrig används längre, speciellt om man har en ryggsäck med många fack och med en lätt säck med endast några fickor fungerar ok om man har lite kläder med sig.

Vi som kan tvätta kläder gör det även på tur och därmed försvinner även de flesta bekymmer man har klädesplagg som kan kombineras beroende på vad som är rent och efter behov.
Jag hade sist endast en hård engångs 5L glasslåda överst för hårt bröd och ost och smör som packades överst i en plastpåse och vid regn på med regnskydd när det börjar dugga.
Kan ta in hela lådan i innertältet för säkerhet mot 4- benta mat snyltare samt snabbt in i innertältet vid mkt mygg.
Jag har en vattentät påse till sovsäck och nattkläder(går ok med 2 plastpåsar om man ej vill köpa)en påse med alla kläder som ej är på kroppen,endast dubbelt av sockar, en tunn och en tjockare.
1 2-3 lagers skaljacka som tål regn med bra ventilation i rygg,under armar och i fickor,långbyxor med ventilation dragkedjor.
Mat från butik undviks och egen tillverkas och mixas ner till pulver och i portionspåsar plockas ihop kvällen innan för klar för mat på dagen eller kvällen om ej tid för längre raster och äter då nötter,frukt,russin och choklad på dagen.
Plastpåsar klipps ner i storlek ovan knut.
Har kök och gas i en tygpåse,
Inte ett klädesplagg eller påse mer än som anv förra turen och minska vikt för varje tur.
Enda nackdel med sådan extrem minimalistisk packning är att man kan få laga och tvätta under turen, speciellt ylle underställ kan få mkt små hål som måste lagas varje dag.
Jag har nog över 10 små nylonpåsar som aldrig används längre, speciellt om man har en ryggsäck med många fack och med en lätt säck med endast några fickor fungerar ok om man har lite kläder med sig.

Jag förstår verkligen inte hur detta hjälper mig i mina frågor.
Många tycks tro att alla frågor riktar sig mot minimalistisk 14-dagars vandring.
Det kan vara jätteroligt att jobba med att få en fjäderlätt packning (och jag är inte mer korkad än att jag begriper att man reducerar vikt genom att minska på antalet saker man har med sig), men för mig handlar många turer och utflykter, snarare om att få med så mycket roliga prylar som möjligt, och dessa är minst lika härliga.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Vattentäta packpåsar från Ö & B Utrustning allmänt 8
bico Packpåsar Utrustning allmänt 8
Elvah Lätta packpåsar Utrustning allmänt 14
desireman Packpåsar? Utrustning allmänt 4
Skogsakuten Storlek på packpåsar? Utrustning allmänt 13
Silverfox Packpåsar Utrustning allmänt 5
GenomsnittligSarekLängtare Bra ryggsäck för små sarekturer? Utrustning allmänt 11
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg